Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 438 ggr
ssaannddeerr
0

Tävla i SKHRF?

Hej!

Har funderat länge på om jag ska börja tävla i Hoppförbundet, men det har aldrig blivit av. Tror jag är lite rädd för att testa något nytt efter snart 10 års tävlande i SKAF, men känner ändå att jag vill vidga gränserna och lära mig och mina kaniner nya saker samt träffa nytt kaninfolk! 🙂

Så ni som tävlar i SKHRF hur är det där? Är det stora skillnader gämfört med i SKAF, tänker inte bara regelmässigt, finns det några som tävlar i både SKAF och hoppförbundet? Och vilka klubbar rekommenderas när man bor i Sörmland och vad är bra med just den klubben du tävlar i? 🙂

PrinzeZz
0

Jag tävlar i båda, inga problem alls.

Det är ju samma grundprincip, kaninen ska på egen vilja ta sig genom banan och alla får hjälpa till för att tävlingen ska flyta på.

Den stora skillnaden är korrigeringar, tre korrigeringar i msv och uppåt ger 1 fel, sex korrigeringar ger två fel etc etc, man brukar hinna lära sig det där innan man själv tar sig upp till msv.

maxhöjden är också skillnad
Miniklass: max 20cm högt, 30cm långt.
Lätt: max 30cm högt, 45cm långt
Msv: max 38cm högt, 80cm långt
Svår: max 45cm högt, 80cm långt
Elit: max 50cm högt, 80cm långt

håll koll på pinnarna också, de du tar i SKAF får du inte flytta över till SKHRF, men du får flytta pinnar från SKHRF till SKAF

Det man också måste tänka på i riksförbundet är att man får inte volta kaninen, springer den ut så måste man korrigera, man får inte styra tillbaka den.

mer skillnader kommer jag inte på för stunden, vissa regler är det såklart skillnad på, men det får man nästan läsa reglementet för att hitta.

www.mkh.skhrf.com kanske är en klubb för dig

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

ssaannddeerr
0

Har tänkt på det där med att flytta över pinnar, tar man med sig tävlingsböckerna man har i SKAF så domare får fylla i eller får man som en underskrift på att kaninen verkligen tagit en pinne? Tack för svaret iaf 🙂

PrinzeZz
0

Nej det fyller du själv i pinntabellen, pinnarna ska ju skickas in också.

[vigge_]
2

Kan tyvärr inte jämföra med SKAF då jag aldrig tävlat där. Men i SKHRF så är det för det mesta mycket trevliga människor och kaniner! Tävlingarna är alltid lika roliga att vara på :)

Anoki
0

#3 Behöver man inte ha en signatur från en ansvarig inom kaf också? Som sätts vid pinnen plockad i skhrf.

PrinzeZz
0

#5 nej, pinnen ska som sagt skickas in, då går man bara in i registret och kollar så allt stämmer om det nu skulle bli problem. Inga speciella signaturer behövs.