En bra domare?
Hur agerar en bra domare tycker du? Hur ska en domare agera och vara? Är det någon gång du inte hållit med domaren? Har du då sagt detta?
Era tankar kring domare och bedömning. Om ni tycker någon speciell är duktig så berätta gärna.
Å kanske har det någon gång hänt du fått en tillsägelse du inte förstått? Berätta, kanske någon här som kan hjälpa o försöka förklara.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Hur ska en domare agera och vara?
Säger till på ett trevligt sätt om det är tex vårdslös kaninhantering, och att de faktiskt säger till varje gång. för det är inte ok. Har bra koll, och om de har tips kan de ta det efter loppet. Gärna berömma om det är något som är extra bra. Och självklart ha full koll på bedömningen och bedöma rättvist, har vart med om alldeles för många gånger att de inte haft koll på korrigeringar osv.
**Är det någon gång du inte hållit med domaren? Har du då sagt detta?
**Ja, En gång hade domaren lite dålig koll. Adde sprang förbi vattengraven, och välte då ner nummerlappen eftersom det var krok. När jag tog tillbaka honom för att hoppa sa hon "En första korrigering." Och såfort han var över hindret sa hon "Och där vart ni uteslutna pga fel väg." Hon ansåg att han hade hoppat över vattengraven när han sprang på sidan, det såg tydligen ut så eftersom nummerlappen ramlade. Det gjorde han inte, och jag sa det men hon ändrade sig inte ändå och därför vart vi av med cupplaceringen och ett cert (humpf.) Och OM hon verkligen tyckte att han hoppade över kunde hon ju iallafall varit lite snäll och säga "du har redan hoppat detdär" eller iallafall inte säga "en första korrigering" när jag plockade upp han och tog sats.
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -
En bra domare tycker jag ska vara en person som är trevlig och som man känner att man kan vända sig till med frågor etc. Jag tycker personligen det är bra om domaren "ger feedback" och säger till om hen tycker att man bör tänka på någonting och uppmuntrar nybörjare! Jag tycker också d är bra om hem vågar säga till om ex. kaninhantering och inte bara låter det vara. Jag tycker inte att domaren någon gång dömt orättvist, men ibland tycker man att de kan vara "vänligare" vid tillsägelser, speciellt när man är nybörjare och inte kan sp mycket. Men där jag har tävlat tycker jag att det har varit trevliga och bra domare för det mesta :)
Clara Nordquist, 08 kaninhopparteam 
Som Tarkan.
Mvh Nattis och Piku
FreestyleKaninerna - Klicker träna för skoj!
Tycker det alltid är svårt det här med bedömningen då det kan skilja så mycket från vilken person det är som dömer. Jag menar att alla är vi olika och tolkar regler och stadgar olika. Men jag ger verkligen en stor eloge till de som lyckas ta sina licenser och som faktiskt får våra tävlingar att fungera 🙂
En bra domare tycker jag står upp för sig själv och håller fast vid hur denne bedömer kaniner så regelrätt som möjligt. Men samtidigt tycker jag att man ska lyssna på de som tävlar och ta åt sig minst lika mycket som de tävlande gör av domaren. Lite knepigt att förklara men det är som mycket annat en balansgång.
Jag har fått mycket kritik genom åren som både varit positiv och som peppat mig till fortsätta att utvecklas men samtidigt har jag också fått en del kritik som jag haft svårt att ta till mig och förstå. Då har jag ofta gott fram och ifrågasatt domaren. Jag tycker att jag då har blivit bemött väl och fått det förklarat så att jag kunnat göra om det till något användbart 🙂
Jag upplever också att många lite nyare kaninhoppare kan tycka det är lite läskigt att gå fram till domarbordet och att bli framropad av domaren efter en start, har inte alltid sett uppskattat ut från deras sida. Men jag tror mycket på att ge respons på ett positivt sätt och ofta. Så att känslan av obehag sakta försvinner.
En grej som jag tycker är viktigt, men som tyvärr saknas hos många domare, är att de faktiskt säger till om det är för hård kaninhantering, för mycket smackningar osv och precis som #1 säger att de faktiskt säger till varje gång.
Håller med i det mest som har nämns ovan. Men vill göra ett tillägg på att en bra domare ska även berömda vid extra BRA kaninhantering. Inte varje gång nödvändigtvis, men ibland i alla fall. Till nybörjare så som vana förare.
Ska man ge ris får man också ge lite ros, även om det inte är nödvändigtvis till samma person i samma klass.
kloka ord och tankar. Tar till mig ;)
Kan förstå vad många menar att man ibland kan låta sur vid tillsägelser. Vet att jag kan göra det och en förklaring är att jag tycker det just då är så svårt att på ett kort och koncist sätt hinna säga det jag ska (ex. ryck inte i kopplet). visst kan man låta trevligare och mycket handlar om ton i rösten. Men vet jag kan bli lite "stressad" av att jag ska hinna säga till under ett lopp. Dessutom ska ju föraren förstå klart och tydligt, diskussioner får man isf ta efter loppet :)
hur många tillsägelser ska man få då för något man gör fel? Vart går gränsen till att antalet tillsägelser faktiskt blir en varning?
#1 Kan förtydliga lite och säga att domaren om du inte frågar får säga att du redan hoppat det hindret. Men för att förtydliga brukar jag säga högt ex. "Snedhopp" för att förtydliga för föraren att jag anser hidret är dömt.
Jag har hört att det är 2 gånger och 3:e tillsägelsen blir en varning. Men vet inte om det stämmer. Sen kan jag tycka att det beror på vad det är för "fel" som föraren/ekipaget gör. Att t.ex. säga att en förare med en hetsig och stissig kanin, drar i kopplet, kanske inte alls stämmer då kaninen drar åt olika håll. Medan en förare som drar in kaninen på rakspår kontinuerligt och dessutom på ett sätt som får kaninen att komma i otakt, tycker jag är något man då kan säga till om. Eller ännu allvarligare som t.ex. driva maniskt eller sparka/putta för hårt på kaninen vid upprepade tillfällen, för att den ska gå framåt
Än en gång tycker jag det var svårt att förklara vad jag menar. Hoppas någon förstod 😉
Kan även tillägga att jag tycker det knepigaste är korrigeringar. En del domare är superpetiga och poängterar i princip varje vidröring vid kaninen t.ex. kaninen viker ut direkt efter ett hinder (har inte ens hunnit se nästa), medan andra är mer lättsamma och tar korrigeringarna när de är mer tydligt t.ex. kaninen springer mot ett hinder och viker ut i sista sekund.
När det kommer till korrigeringar kan jag ha ett och annat att säga till om, när jag tycker det inte stämmer med det jag har kommit fram till.
Att säga till varje gång det inte ser jättebra ut är lättare i teori än i praktik, för ofta lär man känna kaninerna och deras förare i hemmaklubben. Då är det lättare att förstå varför föraren gör som den gör, men också lättare att läsa av kaninen och om den är besvärad av vad som pågår. Vissa kaniner kan du ju sparka i rumpan (vilket jag för exemplets skull hoppas att ingen domare skulle godkänna haha) utan att de lyfter på ett metaforiskt ögonbryn. Det är jättelätt att vara en bra förare till en kanin som gör allting själv utan att man behöver lägga sig i, svårare mdd kaninen som hittade en god doft i gräset och inte vill röra sig ur fläcken. Det märks ofta när man åker till en ny klubb eller om det kommer en annan domare som kan se felen man själv inte ens tänker på för du vet varför föraren gör dem. (Tex fick Papaya en tillsägelse att hon inte korrigerade sin kanin, men den kaninen är så kittlig på magen + tre och ett halvt kilo, att det är väldigt svårt att just lyfta henne utan att hon får panik. Då är det med inside-info svårt att säga att det är mer rätt att lyfta kaninen än låta den gå. Jag har haft två kaninen som har lärt sig hoppa upp i knät när jag sätter mig på huk för de reagerar så dåligt på att bli upplyfta att det i en åskådares ögon skulle se hundra gånger värre ut) Jag menar inte att det är rätt stt inte säga till för det sk mn definitivt göra, bara som sagt att det blit lätt en gråzon ibland när man har en motivering. Jag vill själv veta om min kaninhantering ser dålig ut. Det är inget jag vill bli känd för. Men ofta har jag också haft anledningar tt göra som jag gjort. Tyvärr har ju inte en åskådare kaninvana oftast och då ser det bara dåligt ut i deras ögon, och detär inte kul eller bra. Det är inte så vi vill visa upp våran sport. Förlåt om det blev väldigt svammligt och OT. #1 jag är lite fundersam här, om hon tolkade det som att ni hoppade hindret (och jag kan ine tro att hon tyckte att det var annat än snehopp) så ska hon inte ge dig en korrigering. Du kan inte få en korr framför ett rivet hinder?? Korrigeringar ÄR svårt och olika domare kommer alltid döma olika, men det som jag tycker gör skillnaden där är att domaren kan motivera varför det var en korrigering eller inte (Y) Det gäller alla domar faktiskt.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
#10 precis, det var jättekonstigt.. Men hon gav en korr och slängde ur sig så fort han var över att de va fel väg eftersom han hade hoppat snett tydligen.. Det var massor av folk som berättade att han ej ens hoppat eller försökt att hoppa men hon lyssnde inte,
www.shadrins.weebly.com ~ uppfödning av hoppkaniner
-Medarbetare på Social Fobi Ifokus, Välkomna in! -