Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etiketthinder-selar-andra-tillbehör
Läst 435 ggr
fossingen
2013-11-10 17:17
0

Råd tack.

Har en kanin som är bra att hoppa och snabb. Saken är den att hon kommer förnära på hindret att hon slarvar.

Dvs hon kan fälla första översta bommen men klarar restern av långa hindret. Börjar bli väldigt nojigt och jobbigt. När hon är nära hindret så kan hinner jag oftast inte plocka upp henne för att ta ny sats, för hon hoppar ofta när jag ska ta upp henne. Hon är ivrig som sjutton att hoppa och jag har arbetat att göra henne mer lugn, men det funkar bara en kort stund sen är hon lika hetsig/ivrig igen och slarvar då och då.

WhiteWolf
2013-11-10 22:08
1

Testa att lägga en bom på marken en bit framför hindret 2-3dm och korta sedan avståndet mellan den och hindret allt efterssom hon klarar det. De flesta ser bommen och hoppar av tidigare, tills slut när bommen är tillräckligt nära och hon klarar så tar du bort den helt.

Ta det i flera steg, du behöver inte nå målet att ta bort bommen på första träningen utan hoppa kanske bara ett par hopp och om hon klarar det så gör något annat, testa dan efter om hon kommer ihåg och gör ett par hopp och kanske korta lite, vänta några dagar och testa igen, allt för att de skall hinna smälta vad de lärt sig.

För vissa krävs bara en träning, för vissa fler.

Vill du har mer tips eller hjälp får du gärna skicka PM :)

fossingen
2013-11-10 22:21
0

Tack för tipset, ska absolut testa det :)

fossingen
2013-11-13 14:59
0

Tyvärr funkar inte det heller. Märkte att om jag puffar bakom rumpan när hon springer så tar hon mer sats och klarar hindret. Dock kommer nog domarna inte tycka om det och anse det som stress.

WhiteWolf
2013-11-13 16:01
0

Testa att höja upp bommen från marken några cm så den blir mer "del av hindret" Hon kanske inte bryr sig om en bom som bara ligger.

Hur långt är hindret du övar på? Kanske skall korta ner det tills hon lär sig att fokusera på frambommen istället för på den bakersta.

fossingen
2013-11-13 22:25
0

Hindret hon tränar på nu är höjden endast 27-30 cm, längden är 40-50 cm. Ska testa göra så. Kan ju sätta en sko på vardera sida med en bom ovanpå XD

WhiteWolf
2013-11-17 15:22
0

Skulle nog kortat av det rejält som sagt, kanske max 20cm tills hon lärt sig att alla bommar skall fokuseras på.

fossingen
2013-11-18 13:47
0

#6 Jag övade med henne en dag, jag bestämde mig att endast köra vanliga rättuppstående. Jag sölade ner henne efter varje hinder så hon hinner tänka, så nu slår hon inte i med bogen lika ofta. Igår kunde jag träna mer som vanligt då klarade hon 27-30 höga och 40-50 långa hinder. Kommer krävas mer träning, men hon börjar fatta galoppen att inte hetsa non stop. 

Hon får fortsätta tävla mini tills jag har tränat mer på hennes hets :)