Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: allmänt
Läst 856 ggr
iWontBite
0

Hur motionerar ni era kaniner?

Hur motionerar ni era kaniner? I hage eller i sele+koppel? Vart går ni någonstans? Hur är terrängen där ni motionerar kaninerna?

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Evelina!
0

Min går lös i lägenheten, hoppar upp och ner från buren, soffan etc.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Nallemillan
0

Jag har byggt hagar av kompostgaller till varje kanin. Där får dom då röra sig fritt när jag har tid att släppa ut dom (Eftermiddagar efter skolan, helger) blir några timmar per dag. Brukar även hoppa dom ungefär 1 - 2 ggr per vecka med min granne som också har kaniner. Vissa kaniner motionerar jag även i sele vissa dagar. Springer oftast runt huset något varv eller tar ut dom till en grusplan som ligger nära.

Northernlights KU
0

Mina kaniner motionerar sig själva i sina relativt stora hagar. Utöver det får de gå i sele på gräsmattan eller på grus/asfaltsvägen som går här omkring. Och så får de givetvis hoppträna ibland, och deras styrketräning får de i backen upp från ån.

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Peak303
0

Mina motioneras både i hagar, på hoppträningar och även i koppel då och då. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Anoki
0

De brukar vara i sina hagar eller gå i sele på tomten. Men ibland går vi någon annan stans till exempel in i skogen eller på ett gärde. Hoppträna gör dom bara om jag känner att de behöver "slipa" på något :)

Ribby
0

Har lite olika strategier beroende på vilken tid jag kan ta mig. Antingen får de vara samtidigt i var sin komposthage inne i kaninstallet, där har de leksaker, hö och vatten och halm att roa sig med. Där kan de vara hela dagarna ibland. 

Är det fint väder kan de få skutta runt på laggårdsplan. 

Och har jag en hel kanindag brukar jag ta långturar i skogen med dom. Då nosar och gräver vi och hoppar över stockar. 

De sistnämda är verkligen en kanindröm men tiden finns inte till jämt!

Henni-Chan
0

Generellt brukar mina kaniner få vara ute i hagar dagligen. Men hur lång tid och om de får komma ut beror givetvis på vädret. Jag brukar också tänka efter lite ang. hagrutinerna när jag vet att det finns räv/grävling i krokarna (bor nära skogen).

Varje kanin har varsin lika stor hage som har en sitthylla och en tunnel i som de brukar rejsa runt i och hoppa upp på 🙂

I övrigt är jag ute och tävlar så pass ofta så hoppträning eller selträning brukar jag inte lägga ner mycket tid på. Men om kaninerna har lagt på sig lite eller när det är konditionsträning inför större tävlingar så brukar jag vara ute ett par timmar varje dag och går/springer.

När jag väl är ute och går är det allt från klättra på berg, gå på skogsstigar, gå på asfalt och grusväg. Försöker variera underlaget så att kaninerna få känna på lite olika saker.

Har jag ungdjur eller bebisar som ska skolas in är det helt annat som gäller. Ofta mycket selträning och hoppning lite då och då, allt beror på individen.

Hendrike "Pinkku" Palm 

~ Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

lovemysack
1

Mina kaniner tränas uteburen, selen och på banan.. När dom är ute och går har jag lite olika ställen att gå på. Först har vi hemma på gräsmattan (kaninen får komma ut på stor yta och springa lite) Ut och gå på asfalten (vissa kaniner tycker det är läskigt med asfalt så det kan vara bra att träna på) I skogen (hopp över grenar springa på stigar, äta blåbärsris, hoppa i djup mossa, detta är tycker jag det bästa sättet, kaniner får komma ut få lite styrketräning känna på sin naturliga miljö osv) Sen har vi den jobbiga åkern med högt gräs (kaninerna får hoppa över dom långa grässtråna) det kan man kalla träning om man håller på i nån minut! ;)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

[RC1393]
0

På helgerna turas de om att gå i sele och att gå i sele. På veckorna går de i hage. Elsa brukar få gå lös, hon hittar inte på dumheter till skillnad från de andra 😉