Tips till nybörjare!
När jag precis hade börjat träna min kanin gjorde jag ett stort misstag, jag hopptränade ungefär varannan dag, tillslut tröttnade hon!! Jag väntade i en månad och nu går det som en dans så jag säger bara… Hoppträna MAX 1 gång i veckan. Min kanin hade svårt att förstå att hon skulle framåt i banan och inte springa iväg, jag gjorde såhär: jag ställde fram 2 st hinder väldigt nära varandra (så att det blir svårare för henne att smita iväg) och en påse med kaningodis i slutet av banan. Jag satte henne framför det första hindret (1 bom på båda hindrerna) det jag gjorde var att gå precis efter henne satt jag skulle kunna hjälpa till med händerna. Försök att inte dra i kopplet, med det är okey. Ge din kanin MYCKET godis när hon/han klarat banan. Nästa vecka/gång du övar ta 3 hinder och större mellanrum mellan hindrerna. Om du vill höja så höj lite men det är viktigt att din kanin ska känna att den klarar höjden. Ett annat problem var att min kanin åt gräs HELA TIDEN istället för att hoppa, jag gjorde såhär: varje gång hon böjde ner huvudet för att äta gräs så tog jag ett finger under hakan och putta upp huvudet, jag fick göra det hela tiden. Jag puttade oxå lite på henne. Efter typ 3 träningar förstod hon att äta gräs, det gör man efter träningen. Jag har hört att det är många som har problem med att kaninen är jättelångsam mellan hindrerna, jag har aldrig haft det problemet eftersom jag har motionerat min kanin väldigt mycket satt hon får bra kondition. Bra saker att komma ihåg/tips: 1.säg ett ord när din kanin hoppar över ett hinder, t.ex Hopp 2.Om du har en hage, ställ ett hinder med 1 bom i mitten av hagen så att din kanin vet att hinder inte är farliga. 3.träna ALDRIG för mycket, avsluta ALLTID när det går som bäst och din kanin har klarat banan. 4.Ge ALDRIG upp!! Om du har ett annat problem så får du skriva i komentarerna så svarar jag :) Lycka till med träningen!!;D
Tack för tipsen, jag har tränat min kanin ca. 2ggr i veckan i över 1 och ½ månad, jag har gått före honom över alla hinder (max. 3 st) och sedan skramlat med godiset då kommer han, men om jag sedan försöker att låta honom hoppa själv då vill han inte hoppa, hur ska jag göra? :)
Jättebra tips! Vi ska precis nu börja hoppträna. Vi har vant in selen och lilla Frode är nu 3 månader. Jag har börjat lära in klicker att ha förstärkning vid hoppningen, men ett hinder i hagen var ju smart! som det är nu spontanhoppar han mest höga glädjeskutt med bakutkickar i luften, och naturligtvis hoppar han upp på bolådan 🙂
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Vad gör man inte…idag offrade jag bästa spetsgardinen för att Frode inte ska få ut huvudet genom kompostgallret, i väntan på att jag kan åka och köpa fyrkantsnät. Jag vinklade gallren så det skapades en midja och satte upp en bräda. Han förstod inte alls först, men jag lyfte upp tassarna och puttade försiktigt.
jag kan säga att det tog någon minut innan han var helt galen! Nu hoppar han, och hoppar, och hoppar! jag säger HOPP! varje gång och klickar. Haha, vad kul med frihoppning!
Men jag har en fråga.
Frode är ju bara 3 månader så detta är en aktivitet, några minuter. brädan har jag tagit bort nu. jag kan inte börja hoppträna honom på riktigt förrän om ett par veckor. Tills dess vill jag inte "förstöra" inlärningen och jag vet att det finns en risk att kaniner lär sig fel, alltså hoppa över ett hinder, vända och hoppa tillbaka vilket blir en felaktigt inlärning. Med tanke på det är kanske ändå inte en planka i hagen så bra, eller?
#4 Tror inte att det är någon större fara att han får hoppa åt vilket håll han vill så länge han är lös i hagen. Däremot bör man vara konsekvent och inte låta kaninen vända och springa åt andra hållet när man hopptränar i sele. Då är det alltid framåt mot nästa hinder som gäller.
Många kaniner har föremål i hagen/buren som dom springer och hoppar över eller upp på, men väldigt få ägare har tid att hela tiden sitta och kontrollera att kaninen endast springer i höger- alt. vänstervarv 😉😃Det brukar inte ge några problem i den "riktiga" träningen att kaninen får göra som den vill i hagen.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
#3 Haha vad roligt! 😃
Vad kul att du tyckte om inlägget, artlink! Meningen med att ställa in ett hinder i hagen är att kanin ska veta: hinder är inte farliga. Men din kanin verkar ja redan hoppa över hindret för fulla livet så du behöver inte ställa in 1 hinder i din hage något mer. Du har rätt om att man inte ska hoppa åt olika håll, det stämmer oxå med banor. Det ska man absolut INTE göra under en träning eller när man hoppar! Men som sagt nu är det 1 gång din kanin har hoppat fram och tillbaka på samma hinder så sett förstör inte din kanins inlärning!! Jag tror oxå att din kanin kommer tycka att det är en annan grej med sele :) För enligt mig är det viktigt att kaninen förstår att den ska fram till nästa hinder när man kör banor och inte hoppa över 1 hinder och sedan stå still/springa iväg. Man vill ju att inlärningen ska bli bra! Men så länge du inte ställer in 1 hinder i din hage fler gånger och upprepar det så är inlärningen bra och inte förstörd. Vad kul att du använder klicker, blev väldigt inspirerad av att testa!! Jag har läst att det är bra att säga "hopp" när kaninen hoppar över 1 hinder för om den ngn gång inte skulle hoppa på en tävling och bara står still framför hindret kunde man säga hopp och då kanske kaninen skulle hoppa över hindret. Men jag tycker oxå att det verkar som att min kanin blir mer taggad och tycker att det är roligare att hoppa när jag säger hopp, varför vet jag inte. :)
Jag kanske inte sa detta så tydligt men jag tycker att du inte ska hoppa med din kanin något mer tills ni ska börja köra banor :)
Majasund, går du före din kanin i banorna? Det bahöver du inte göra. Men som jag ser det verkar det som att din kanin vill hoppa med dig så var tätt intill din kanin när ni hoppar. Om du ska börja tävla så är det smart att inte fortsätta gå över hindrena för det får man inte i kaninhoppning. Jag vet att jag sa att du skulle göra så men försök att gå tätt intill endå! Kanske kan du hoppträna din kanin med en kompis, då kan han/hon stå och skramla med godis i slutet av banan!:) men det du inte ska göra är att dra i kopplet, ABSOLUT inte. Om din kanin är seg mellan hindrena(det kanske han inte är) så beror det oftast på att kaninen inte känner sig trygg med selen och du måste du gå ut och gå med din kanin, varje dag om du hinner:) INTE DRA!!! Aldrig dra eller hålla emot med kopplet. Du vill väll att din kanin ska känna: selen hänger med mig vart jag än går. När kaninen känner så brukar han/hon oftast börja springa snabbare och mer!!Jag låter alltid min kanin springa fritt i trädgården (med sele och koppel, såklart) utan att jag håller i kopplet, utan kopplet åker efter kaninen. När din kanin är riktigt van så kan du börja hoppa igen! Då är det ok om det vore kris att hålla emot med kopplet om kaninen försöker rymma men du ska inte behöva göra det, använd händerna!:)
Då vet jag hur jag ska göra :)) Visste inte hur jag skulle lösa det med att springa åt sidan och när han åt gräs, men det vet jag nu!! :) Bra skriver tycker jag! ;)
För evigt med Gaia
Jag har en Lejonhuvad kanin som är 5 år och 4 månader gammal. Är det försent för att börja hoppträna nu?
Simba Gemma ❤
#12 Ok tack! Då får vi se om jag lyckas få han att hoppa! :)
Simba Gemma ❤
Jag har en fråga! Vad ska man belöna med för godis? Vilket märke/sort?
#14 Belönar ibland med maskrosblad :)
För evigt med Gaia
#15 #16 Ok tack!😂
http://www.youtube.com/watch?v=phf9jalQBjw
Vad kan det va för godis dom ger den här kanin vid klickerträning?
Jag brukar belöna med en godispinne ifrån dogman, det är bara om hon vill ha annars springer hon iväg efter att hon hoppat banan istället och då tar jag det som belöning-att hon får springa lite :)
Ellenwe, det såg ut som oranga drops men det kan det inte vara för att då skulle inte kaninen äta upp det så fort! Så jag vet inte
#18 Det står i beskrivningen under videon, och i kommentarerna, vita solrosfrön🙂
/ Angelica
Ja har ett litet tips också för den som vill. Mina kaniner gick fram till hindrerna men vek av precis innan. Eller satt och funderade och sedan vek undan. Jag satte mig på huk bakom och varje gång hon tittade åt något annat håll än över hidret satte jag hadflatan ca 1dm från hennes öga (höger öga om hon tittade åt höger och virse versa) kopplet höll jag så det inte drog och inte låg på marken.
Detta resulterade i att jag har två fina kaniner som springer på i banan. Det tog bara 3-4 träningar innan de fattade. Det händer ibland fortfarande att de hoppar fram till hindret och kikar åt ett håll, men då upprepar jag bara allt och fungerar utmärkt. Då slipper man flytta bak kaninen eller dra i kopplet!
Smart :D
#22 Har en kanin som viker av just nu när hon får för sig och vägrar sedan allt.
När hon är på G är hon super duktig och hoppa, men allt på hennes villkor.
Men hon får för sig att vika av på hennes villkor och ger upp i princip och inget verkar fungera. Varken att hålla handen för ögat, vänta med träningen länge, puffa, lyfta. Enormt frustrerande för hon kan prestera innerligt bra, men bara när hon får för sig.
Tar tacksamt emot alla tips.
Några faktorer som vanligtvis spelar in i "jag hoppas bara när jag vill" scenariot kan vara…
- Mer motion! (Ej hoppning) Spring i skogen och låt henne hoppa naturligt över stockar osv för att få upp muskelstyrkan. Kanske blir hon trött och inte orkar?
- Mindre kraftfoder och mer grönfoder? Spelar in lite i den förra punkten. När man själv äter lite tyngre mat, blir man ju trött, osv.
- Hur är ni som team? Träna på att styra henne, något glatt komando som "komigendå", "dåkörvi" kan du lära henne när du vill att hon ska röra sig. Fungerar det, sätt henne 2-3m framför första hindret och så kanske hon rör sig mer framåt.
Testa med endast 2-3 hinder och otroligt lågt. kanske bara lägga bommar på marken? Och försök få henne springa rakt fram.
Jag vet inte alls hur du sköter din kanin, kanske ger du henne perfekt med mat, massa motion och fungerar jätte bra att styra henne, då vet jag inte vad jag kan ha för tips ;)
Men först och främst skulle jag försöka få styrningen att fungera (om den inte redan gör det givetvis!!)
Hoppas något tips kan vara nytt för dig. Som sagt finns det många faktorer som kan spela in, fungerar inget, kanske du ska testa en lätt och låg krokbana? Vissa kaniner tycker det är mycket roligare!
Lycka till :)
#25 Hon motionerar relativt ofta och är väldigt energisk, hon äter nyttigt och jag styr henne som jag styrt alla kaniner jag tävlat med.
Hon är inte stressad alls som kaninen snarare tvärtom. Saken är den att hon kan hoppa 3 hinder och sen tjura eller bli "retlig".
Ibland kör hon allt ibland tjurar hon. Har arbetat med klicker och belöning med henne, funkar ibland och ibland inte. Funderar om det är för att hon är i tonåren omkring 4 månader.
Fossingen, du får inte träna för ofta :) din kanin kanske har tröttnat på hoppning eller helt enkelt tycker att du kör för lätta hinder, vissa kaniner gillar utmaningar (jag tror inte att din kanin har tröttnat..för att du säger att han/hon gillar hoppning)…:) du får aldrig låta din kanin springa ur banan innan din kanin har sprungit klart banan. Efter att din kanin har gjort klart banan nästan utan att vika ur så belöna med godis och promenad. Din kanin ska tänka: om jag springer igenom banan så får jag gå ut och springa och det tar bara längre tid om jag viker ur. Du säger att din kanin tjurar ibland, det kan bero på att du drar väldigt MYCKET annars vet jag inte varför….:)
#27 Tror det är lite tonårsbeteende det handlar om. Tränade sist och jäklar vad roligt hon hade. Hon gjorde glädjeskutt efter ett och annat hinder.
Jag brukar inte dra någonting om det inte är för att stanna upp en kanin eller styra den åt rätt håll om kaninen får springryck osv. Med denna kanin behöver jag bara använda händerna.
Har dock en annan tokgumma som igår fick något konstigt springryck i banan och utanför, mycket mer än vanligt såg nästan panikslaget ut. Hon tog banan på under 20 sekunder och hann ändå unden den tiden försöka avvika flera ggr. Dock var hon i brunst samtidigt så det vart inte en sån bra kombo. Valde att avbryta träningen, såg bisarrt och skrämmande ut vilka panik springerier hon fick för sig.
Sen är ju faktiskt honkaniner lite som ston (om du håller på med hästar).
Eller ja att jämföra med oss tjejer helt enkelt ;)
De kan va lite tjuriga och ättriga. Göra på sitt sätt och bli irriterade om det görs på fel. Tålamod, tålamod och sen när du håller på att tröttna på henne lite tålamod till ;)
När kaninen är runt 4 månader så blir de könsmogna. Då är det mycket som händer i den lilla kaninkroppen. Hormoner som aldrig funnits där styr helt plötsligt den lilles humör. Precis som du säger är hon i "tonåren" och vill bestämma själv och kanske till och med vara ifred ;)
Du verkar vara en duktig kaninkännare ;)
Jag tränar mina kaniner ungefär 2 gånger i veckan :) Funkar super och dom är alltid possitiva :) Fast ibland får dom hopp fri vecka, då är dom helt lediga och är i hagen :)
Du har helt rätt ribby Nallemillan, om det funkar för dina kaniner så är det ok, men inte mer än 2 gånger i veckan :)