Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: min-hoppkanin
Läst 1295 ggr
sfut
12

Min och Veras utvecklingstråd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte skapa den här tråden som en dagbok över min och Veras utveckling i livet och på hoppbanan. Först, en presentation:

Jag är nitton år och har två kaniner. Medlem och styrelseledamot i Västkustens Kaninhoppare. Tufs är en äldre kastrerad dvärgvädursherre som kom till mig för sju år sedan som liten plutt. Vera är mitt nytillskott som bor tillsammans med Tufs.

Jag har hoppat hemma i flera år och hoppade med Svenska Blå Stjärnan i ett par år, vi tränade tillsammans och hade små tävlingar. Förra våren gick jag med i SKHRF, Västkustens kaninhoppare. Så i tävlingssammanhang är jag fortfarande nybörjare och lär mig hela tiden.

I vintras, närmare bestämt 4 februari, föddes Vera eller Snöflingans Majesty of Queen som hon heter. Hon är en svartbrokad vädurkorsning med fladderöron och en helt underbar nosteckning. Jag fastnade för bilden på henne som några dagar gammal och när hon var knappa tre månader kom hon äntligen hit.

Vera är alltså min första hoppare och en stor kontrast till min lugna herre här hemma. Hon är otroligt sprallig och nyfiken på allt och jag är ovan att hantera så mycket energi.

Vi lär oss tillsammans och försöker ha riktigt kul på vägen vilket som sagt är vad jag tänkt att denna tråden ska handla om. Just nu bor vi i Borås men i september kommer jag och kaninerna flytta till Uppsala då jag ska börja studera där.

Bilden är på Vera som hopptränar, tagen häromdagen.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

sfut
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Förra helgen startade vi vår första tävling tillsammans. Det var stekande sol och trettio grader varmt.

Vi hade inte tränat alls på hela sommaren då jag inte varit hemma så resultatet blev därefter. Det var krok lätt och styrningen satt inte alls men vi kom över merparten av hindren innan tiden var i princip slut så jag bröt. Känslan var inte alls bra men jag fick det på film och där ser det betydligt bättre ut.

På söndag är nästa tävling planerad, denna gången en rak lätt.

www.hoppfullt.blogg.se

Mickis1994
0

Ska bli kul att följa era framsteg! All lycka till dig och din snöflinga 😃

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Northernlights KU
1

Lycka till och hoppas att det går bättre på nästa tävling 🙂

Hon ser ändå rätt lovande ut, jag tror säkert att hon blir riktigt bra med lite mer träning och tävlingsrutin 😉

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

sfut
3

#2 Kul att du tycker det :)

#3 Tack :) Det tror jag också, med mina otränade matteögon. Hoppas att jag också ser lite lovande ut ;)

Idag har vi varit på promenad, Vi gick/sprang/snurrade till en grusplan 200 m hemifrån där vi sprang runt lite grann. Vi övade på att styra utan att få panik (både hos kanin och matte) och det gick helt okej och vi tog oss två varv runt planen även om vi fortfarande har en del att jobba på. En förbättring från tävlingen är att nu går hon framåt i alla fall.

En bild på Vera från idag. Hon fick prova farbror Tufs bröstsele och den var omtyckt så nu ska jag sy en egen åt henne.

www.hoppfullt.blogg.se

sfut
3

Söndagens tävling gick jättebra, träningen hemma har gett resultat!

Vera kändes mycket säkrare och styrningen satt bättre även om det fortfarande var en del stampningar och ryck i selen. Det var dessutom rakbana så det var lite tydligare för henne vart vi skulle.

I början av banan var hon väldigt osäker och petade ner första hindret. Nästa hinder var ett plank som var väldigt läskigt men efter ett par försök tog vi oss över med blotta förskräckelsen. Efter det blev hon lite säkrare och även om det krävdes ett par korrigeringar blev det ett helt okej flyt. Hon petade ett hinder till och landade på två fel totalt vilket inte räckte till final men matte var himla glad ändå.

Efter klassen fick Vera skutta omkring på området och kolla in allt och alla.

Vattengraven var inga problem

www.hoppfullt.blogg.se

sfut
3

Fler bilder från tävlingen :)

www.hoppfullt.blogg.se

sfut
2

En till

www.hoppfullt.blogg.se

sfut
2

Och över muren :)

www.hoppfullt.blogg.se

Vincent...
3

Sååå duktig! :)

HAHAHAHAHAHA…..

sfut
3

Jag har visst glömt denna tråden lite.

Förra helgen var vi på tävling igen och det märks verkligen skillnad på Vera från gång till gång. Hon hade mycket bättre fokus trots regn och att banan gick bort från transporterna. Det var inte mycket folk så vi kunde ta det ganska lugnt. Kommer inte riktigt ihåg resultatet nu men jag tror hon gick på ett fel i grunden och tre fel i finalen. 

Hemma har vi gått mycket på promenader vilket har hjälpt styrningen och gett henne bättre självkänsla och sök framåt. Nu har vi haft uppehåll i träningen ett par dagar då jag inte har orkat. Min älskade kaningubbe som Vera bodde med gick bort i onsdags. Imorgon hoppas jag att vi ska komma igång igen.

Nästa tävling blir förmodligen inte förrän tidigast i mitten/slutet av september eftersom jag flyttar till Uppsala sista helgen i augusti och kaninerna kommer en-två veckor efter mig.

www.hoppfullt.blogg.se

Northernlights KU
0

#10 Roligt att det går framåt för er 🙂

[steffie00]
0

tass:) Kul och höra att det går bättre! Hoppträningen hemma verkar göra susen. Lycka till!

sfut
0

Tyvärr blir detta det sista inlägget från mig i denna tråd.

I slutet av september var jag och Vera på tävling här i Uppsala. I första rundan hade lilltjejen lite svårt att lägga fokus framåt och vattenhindret var jätteläskigt. Vi slutade på 2 fel. I andra rundan gick hon klockrent med ett liitet pet och slutade på 1 fel i finalen så totalt blev det 3 fel och en femte plats av 20 starter, preciis utanför placering men med världens stoltaste matte!

Det skulle visa sig att den tävlingen blev Veras sista. Söndag kväll blev hon dålig av okänd orsak, vet trodde ev en infarkt eller propp, kanske en inre blödning om hon på något konstigt sätt lyckats skada sig i hagen. Tidigt tidigt måndag morgon drog hon sitt sista andetag, det fanns inget att göra. 

Hon är oändligt saknad och lämnar ett stort tomrum efter sig.

www.hoppfullt.blogg.se

Northernlights KU
2

#13 Men gud vad tragiskt! Beklagar verkligen 🌺

[vigge_]
0

Gud så tragiskt! Beklagar🌺

Min älskade kanin Alf gick också bort som kaninunge💔 Är fruktansvärt saknad❤️🌺

Styrkekramar till dig❤️🤗