VKKH 27/10
Hej!
Tänkte debutera min 4 månaders hane på VKKH:s tävling den 27/10 i Hålta! Ingen av mina kaniner är vaccinerade, då det inte blivit så mycket hoppning denna säsongen. Så jag undrar- Hur är det med Myx. och RVHD, är det en stor risk att dra på sig det om jag åker till den tävlingen
Han kommer debuteras i mini, eftersom det är första gången för honom och jag har inte heller så mycket tävlings rutin. Jag vet att man inte får upplyftningspinnar i mini, men delar VKKH ut priser/rosetter även till vinnare i mini klass? Har hört att vissa klubbar gör det, men är mest nyfiken på hur VKKH brukar göra ;)
Tack på förhand!
// Elin
Mina är inte vaccinerade och dem har inte insjuknat än och vet flera som inte vaccinerar och dem har inte heller fått kaniner som har drabbats av sjukdomen, tror inte det är så stor chans att du drar med dig någon smitta hem.
HAHAHAHAHAHA…..
#1 Okey! Tack försvaret, måste bara fråga om du tävlar på VKKH? :)
Vet att några i VKKH har vaccinerat sina (inklusive jag), men även en del som inte har och inte hört att någon kanin insjuknat eller så. Inget att gå runt och vara orolig över :)
Mini-rosetter delas ut, tyvärr inte till alla, men några får beroende på hur många som tävlar i klassen :)
Om kaninen inte är vaccinerad så löper det stor risk att bli smittad om det finns harar där.
Rosetter delas ut i den klubben jag tävlar i, men vet inte om andra gör. Dock får inte alla utan ungefär 1 - 3st brukar få (Beroende på starter)
Hade ovaccinerade kaniner och tävlade i sju år (hos VKKH bland annat) och jag fick aldrig någon smitta. Men det är klart att det finns en risk. Tävlar man däremot i tex skåne skulle jag inte vilja tävla utan att ha vaccinerat! Där finns det så mycket vildkaniner.
Och priser (rosetter tex) finns det såklart till de som placerar sig i mini också :P I andra klasser får man pris plus en pinne.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Tack för alla svar!
#4 Myx. och RVHD kan bara smitta mellan kaniner och vildkaniner- inte harar, eller? :)
#6 Myxo & RVHD Smittar mellan harar också.
Har heller aldrig hört om någon kanin som injuknat här "uppe" i VKKH, så jag skulle inte vara jätteorolig, men jag ska ändå vaccinera alla våra djur till våren igen.
Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning | Youtube
#7 Jaha, jag har alltid fått höra att det var bara för kaniner… Men man lär sig nya saker varje dag ;)
Ska också vaccinera till våren, men med tanke på att detta är årets första tävling för mig så kändes det inte helt nödvändigt för denna säsongen ;)
Tävlar du på VKKH? :)
#8 Kaniner är hardjur, så rent logiskt så smittar det mellan harar, tamkaniner & vildkaniner😉
Jag är tyvärr inte så aktiv, då jag jobbar helg.
Men jag har precis startat igång en hare som jag hoppar i Mini, annars har jag 2 lejonhonor i Lätt, men det är utställningssäsong, så hon kommer antagligen inte hoppa förän till våren😊
Min syster, #3, är dock mer aktiv än mig🙂
TS: Tänkte bara meddela att tävlingen imorgon är inställd p.g.a. dåligt väder.