Smackningar
Denna fråga vänder jag mot er som har tävlar i flera år och har god erfarenhet av kaninhoppning och jag skulle gärna vilja höra något från er utbildade domare som dömer aktivt.
Va ett par år sidan jag var lika aktiv som jag är nu igen inom kaninhoppning. Jag minns att det var totalt förbjudet att smacka på sin kanin på banan och även under träning. De som gjorde detta fick genast kommentarer och arga blickar. Ny som man var va man också livrädd att putta på kaninen för hårt eller dra i kopplet för mycket. Detta sitter stenhårt kvar i mig då jag lärde mig ett humant sett att styra och motivera kaninen att ta rätt väg genom en krokbana tillexempel. Jag tittade på de äldre flickorna och kopierade deras sätt att hantera kaniner. Kan då också tillägga ett tack till dessa personer, jag såg upp till er enormt och ni lärde er ofrivilligt en liten tjej att ta hand om sina kaniner på ett bra sätt!
Med all media vi har nu, facebook, forum och youtube ser man mycket klipp och videor på ekipage som tränar och tävlar.
Och jag reagerar starkt över att jag ser både smackningar, mycket koppelkontakt samt puttar i baken som jag inte såg på samma sätt i början på 2000-talet.
Ja, jag tycker det har förändrats lite. Klippen jag sett är från sverige och tävlingarna hålls genom SKHRF.
Har reglementet förändrats på något sett gällande detta eller har förarna blivit mer vågade?
Jag påstår inte att puttarna, smackninarna och koppelkontakten är dåligt för kaninen. Men jag tycker mig bara se en skillnad jämfört hur de va förut?
Finns det någon som varit med ett par år och kan hålla med eller ge mig en förklaring? :)

Jag håller med till viss del. Jag började runt 2004 att tävla inom skhrf. Gällande smackningarna gjorde jag det mycket i början, men tror inte jag fick tillsägelse varje gång jag råkade smacka, nu smackar jag i princip aldrig. Under senare år, typ 2007 eller något vet jag att jag fick tillsägelser när jag var nära kaninen, men jag var nära för att kaninen var osäker och kaninen kände trygghet när jag var nära. Jag upplever inte att folk smackar, drar i kopplet händer och puttar sker med. Upplever att de inte ger tillsägelser lika mycket som förr även fast det är händelser som man fick tillsägelse för då som man inte får nu.
Tror inte reglementet har ändrats. Domarna säger till mindre än förr och det är nog dels för att det stör väldigt mycket den som är på banan, så de säger oftast till efter man kommit i mål. Det är svårt för den på banan att ta in det som domaren säger samtidigt som den är koncentrerad på banan.
Ja, detta är mina tankar om det! :)
Jag fick också en del tillsägelser, kommer inte riktigt ihåg vad de var riktat mot. Var mest kanske "håll dig bakom kaninen" och sånt, och du har rätt i att det är svårt att ta till sig saker som domaren säger till om, speciellt om man är ung, nervös och vill att kaninen ska prestera bra.
Kom ihåg att domaren ibland skrev en postitlapp och satt i tävlingsboken och gav beröm för någonting. Detta är otroligt bra för nybörjare, jag tror på det att understryka de bra sakerna istället för att peka på det dåliga.
Som du är inne på kan det ju finnas anledningar till att man gör på ett visst sett, och det kan ju också vara svårt för utomstående att se/förstå. Därför kan det ju också ur annan synpunkt vara bra att inte påpeka saker. Kan säker uppkomma irritationer och missförstånd då.
Vet inte riktigt hur jag ska förklara.. Tror jag var lite otydlig faktiskt ;). Men jag menar inte att man ser det "oftare" utan att tex en liten puff i baken är en lite "tydligare" puff i baken. Det får mig att börja undra om jag som förare kanske borde vara tydligare med mina kaniner när vi tränar?
Ingen vill ju skada en kanin men jag börjar tänka i banorna om jag borde ändra mig själv lite. Just nu är jag väldigt försiktig men jag kanske borde förtydliga mitt "språk" till kaninen just när det gäller hoppning.
Svårt för dig att svara på dethär haha. Är mest jag som vandrar iväg i mina egna tankebanor….

Det med postit lappar har jag aldrig vart med om, men det skulle ju faktiskt vara bra med typ en bedömningsmall eller vad man ska säga, som när man rider dressyr och får vad som är bra och vad man kan förbättra! Det är ju inte alltid man tänker på vissa saker under ett lopp! :) Ja, det är ju det att man har vissa signaler till kaninen, och bara för att vissa kaniner blir rädda för smackningar kan det vara peppande till andra, men det är ju svårt som domare att veta!
Vet en gång för många år sen då en domare påpekade till en som tävlade elit som också var domare, hon blev jättesur för att hon fick tillsägelse.
Tycker det är bättre med tillsägelser efter, om det är något allvarligt som kaninen verkar ta skada av så ska det ju sägas ifrån direkt, men annars tycker jag man kan prata efteråt och ge tips på hur man ska göra istället. Tycker man ska ta upp det man gör bra med och inte bara det negativa. Även föraren kan berätta varför hen just smackar m.m. Det behöver ju faktiskt inte vara negativt med det. Jag hade tex en kanin som var nästan blind på båda ögonen, men hon älskade att hoppa, och då använde jag smackningar för då visste hon att nu är hindret framför och nu ska jag hoppa! Men vågade inte använda det på tävlingar då man fick tillsägelse för minsta lilla ( var typ 2005 eller nåt) :/
Så jag tycker att det är bra att de inte påpekar allt, men självklart ska det sägas till om hanteringen är hemsk och kaninen tar skada både fysiskt och psykiskt! Men man ser ofta på en kanin om den verkar bry sig och är rädd om man är erfaren! :P
Jag tycker också att domarna generellt är "slappare" med tillsägelser nu än tidigare, såväl när det gäller alltför ivrigt smackande och andra saker. Trots att reglementet inte har ändrats nämnvärt på punkterna som rör kaninhanteringen etc.
När jag tänker efter tycker jag det är mer sällan man hör någon domare kommentera något bra också, för den delen. Oftast när jag hör kommentarer från domare nu för tiden är väl när det gäller helt nya förare som startar sin första mini eller lättklass, och som inte riktigt har full koll ännu.
Är man en van kaninhoppare och vet vad man får göra och inte, är det faktiskt grymt lärorikt att titta på filmer på när man själv hoppar med någon kanin. De flesta vet t.ex. att man inte får stressa kaninen, men med tävlingsnerver inblandade är det ändå lätt att man omedvetet får ett stressat kroppsspråk som påverkar kaninen negativt. Så om nu dagens domare är för slappa får man helt enkelt bli sin egen domare och se vad man ev. behöver förbättra i sitt kaninhoppande 😉
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
3# Ja den där lappen gjorde mig väldigt stolt. Och jag tycker att de som rättar tävlingsböckerna/eller domaren skulle skunna lämna en trevlig kommentar, iallafall i mini-lätt, ev medelsvår, för då är det så pass många unga förare.
4# Att kolla på filmen är sjuuukt bra! Jag brukar ha kameran på när jag tränar, liggandes så banan syns. Man märker väldigt mycket saker när man får sitta i lugn och ro och reflektera lite.
Jag tror att det ofta är så stor fokus på kaninen när det gäller kaninhoppning att man ofta glömmer bort att föraren är minst lika viktigt. Alla har säkert någonting de kan förbättra.
Sen är ju skillnaden mellan hästhoppning tillexempel kanske stor. Då du har i snitt 1-2hästar att hoppa. Här ligger säkert snittet på 10kaniner/förare med flera starter i samma klass osv. Så det gäller ju också att kunna anpassa sig till individen.
Ang. det du sa om domare så vet jag inte riktigt då jag inte kommit iväg på tävling än. Men jag hoppas verkligen att man försöker se bredare än placeringar… Det handlar ju om sin egen och kaninens utveckling också…
Jag tycker det är mycket mindre smackningar nu än vad det va förr (har tävlat sen 2000). Kan faktiskt inte minnas när jag hörde en sån riktig "hästsmackning" senast om det inte har gällt en nybörjare som inte vet.
Därimot tycker jag folk pratar mycket mer med kaninerna och gör andra ljud…hur skall jag förklara ljuden…som "pfff pff" eller kanske "pussljud? :P
(med smackningar tänker jag de skarpa när man smäller ihop läpparna, inte de ljuden man "gör nere i halsen)
För är det något domarna idag alltid säger till på så är det dessa smackningar. ( och om man gör väldigt mycket av andra ljud)
Iaf där jag tävlar, södra sverige, kan inte uttala mig om hur det är i resten av sverige såklart ;)

Smackningar med läpparna har jag nog aldrig hört, det borde väl låta rätt högt.
Gör en kommentar och hoppas komma tillbaka till tråden senare då jag har mer tid att svara.
Smackningarna tycker jag är ett litet problem. Puttar tycker jag däremot blir vanligare…. som sagt ska komma tillbaka och förklara mig.
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
8# Som du säger har jag ju också sett puttar, men jag tycker mer dom har blivit "mer bestämda". Vi får höras senare då så du får chans att säga ditt :)