Får man tävla med bettfel?
I somras tog jag emot en omplaceringskanin, hon hade bott hos en annan familj i två år innan mig. Vi har döpt om henne till Haren :)
Haren är två år och har tyvärr bettfel, underbett. Hon har varit hos tre olika veterinärer som kollat på hennes tänder. Ingen anser att hon måste avlivas, eftersom hon är en kanin med ett så lugnt psyke, hon är väldigt lätthanterlig. Hon är van med att tänderna klipps en gång i veckan på henne, det är inte något mer speciellt än att klippa klorna. Veterinärerna ansåg inte att hon led av det. Kindtänderna är också kollade hos henne, de var det ingen fara på.
I somras märkte vi att hon hade väldigt mycket energi, ifall henne hage var för liten så hoppade hon över kompostgallrerna utan problem. Jag testade på ett hoppa lite kaninhoppning med henne (har aldrig gjort det förut) och hon var väldigt duktig på det och lättlärd. Så jag är lite sugen på att nästa år gå en nybörjarkurs med henne och sen kanske tävla lite med henne. Men får man tävla med en kanin med bettfel? Eller räknas det som ett sjukt djur? Min kanin påverkas inte av bettfelet anser de tre veterinärer Haren varit hos, så länge tänderna klipps en gång i veckan.
Jag vet att bettfel är ett känsligt ämne, eftersom en del anser att alla kaniner med bettfel ska avlivas. Men jag vill helst inte att denna tråd ska handla om det, så håll er gärna till min fråga, skicka pm till mig annars.
Så får man tävla kaninhoppning med en kanin med bettfel?
Mvh Alicia.
Oj jäklar, behöver du klippa tänderna tre gånger i veckan? Hur gör du det jag fråga lite nyfiket?
Är inte det något en veterinär behöver göra? Är inte så inne på detta med bettfel…
#1 En gång i veckan ska tänderna klippas. Till en början tittade jag på när en som var utbildad på en djuraffär klippte hennes tänder. Det var veterinären som rekommenderade den personen. Under några gånger fick jag lära mig hur man klipper rätt, och nu har jag börjat göra det själv och det går bra. Jag håller henne i hennes kaninhandduk som gör henne lugn, sen med ena handen drar jag upp hennes kinder så tänderna blottas, sen klipper man innan pulpan med en vass tång. Tänderna är inte så hårda, så de går av lätt. Men flyger lätt i ögonen så kan vara bra med glasögon. Min kanin har inte så tjocka kinder, så man kommer lätt åt tänderna jämfört med dvärgvädur som har mycket mer fett i kinderna. Man ser till att man inte lämnar några vassa kanter. Om man råkar klippa lite för långt så man klipper i pulpan gör det inte så mycket, det är som att klippa lite för långt när man klipper klorna. Att klippa tänderna känns inte mer för en kanin än att klippa klorna om man gör rätt.
Mvh Alicia.
Jag tycker man borde på tävla med bettfel, lixom. Det är ju ingen sjukdom dom andra kaniner kan smittas av på något vis. Bara genetiskt och det kräver ju lite mer än att kaninerna kanske nosar på varandra! Vet inte hur reglerna är ang. det dock. 🙂
/ Angelica
Som domare kan jag inte påstå att jag skulle se något fel med det. Bettfelet utgör ingen fara för någon annan kanin på tävlingen, och det hindrar inte din kanin att hoppa normalt så inga ytterligare skador kan skyllas på det.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Det är helt ok att tävla med bettfel på kanin, finns flertalet som gör det redan. Så kör på och ha kul med din pigga kanin! :D
/Ems
Okej, vad bra! Nu blev jag glad, tack så hemskt mycket för hjälpen :)
Mvh Alicia.