Extra viktigt?
Hej! jag funderar på att till vintern/våren börja tävlingshoppa med mina kaniner, jag håller just nu på och tränar dem på att hoppa. jag undrar om det är något ni tycker är extra viktigt att träna på inför tävling. Just nu tränar jag och en kompis dem på att inte äta gräs när de ska hoppa. Vi var hos en kompis för rätt länge sen och hade "hopp tävling" med våra kaniner och några kompisars kaniner. Båda mina kaniner var väldigt rädda när de kom till ett annat ställe och sprang omkring som galningar så fort de kom utanför reseburen, jag tänkte att när de blivit bättre på att hoppa så kunde jag låta dem komma till min kompis igen men när det inte är lika mycket folk där och vänja sig sakta men säkert när det gäller nya platser. Dom kanske inte enns behöver hoppa första gången utan bara vänja sig och träffa lite nya kaniner. Finns det något mer jag bör tänka på?
"Don't wake me up I'm winning wars inside my head"
Det som kan vara bra att träna på inför tävling är just att hoppa i andra miljöer. Kaninen behöver bli van vid att vara på främmande platser, och att koncentrera sig på hoppningen även om det luktar av andra kaniner och hinderen ser annorlunda ut än dem man tränat på hemma.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
viktigt med hopptävlingar enligt vad jag tycker nu med mina rutiner :) är att träna banor med höjden och antal hinder som klassen du ska vara med i (Alltså mini eller lätt) Då kan du träna tills du tycker kaninen kan denna höjd.
Första tävlingen kanske är stressande (eller det var så för mina kaniner) men efter ett tag kommer dom in i rutinerna med nya miljöer och sådant :)
En sak som är skillnad hemma och tävling är hinderna! Hur dom ser ut, är upplagda och sådant.
Något som också är bra är att träna på att lugna din kanin!
Uppstår en stressig situation, ta tillfället i akt att se hur du på bästa sett lugnar kaninen. Klappa, prata osv. Något som är bra för stressade kaniner är att blåsa försiktigt på huvudets ovansida. Det gör nämligen kaninmamman på sina bebisar för att hålla dem lugna. Har funkat på alla kaniner jag testat på!
Lycka till på tävlingsbanorna!! :D
okej :) första gången man tävlar, får man tävla i mini då?
#4 Ja, det går alldeles utmärkt att tävla mini första gången 🙂(Såvida man inte har en kanin som tävlat tidigare och tagit en uppflyttningspinne, vill säga).
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
okej :) tänkte att min ena hane ska få åka till min kompis och få träffa två jättesnälla honor, och kanske hoppa lite.