Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 3591 ggr
Evelina!
0

Holländsk kanin?

Jag ska snart "bli med" kanin och tycker att kaninhoppning verkar vara en mycket trevlig sport som jag väldigt gärna vill testa på med min nya familjemedlem.

Jag har ingen erfarenhet av hoppning (annat än med häst) sedan tidigare och har därför lite frågor, där min mest centrala är vad ni tänker om en holländsk kanin som hoppkanin. Jag har fastnat för holländsk kanin som ras och förstår att det är mycket individuellt, men tror ni att det går att få en sådan att hoppa lika bra/lätt som t.ex. en dvärgvädur (vilket är mitt andrahandsalternativ). Vilken annan ras ska jag rikta mitt fokus till? Och vad bör jag tänka på vid val av individ?

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

juliafrojd
0

Holländare är oftast inte jättemycket till hoppning, såklart olika. Dvärgvädur med för den delen. Skulle nog valt en dvv istället för en holländare. Men bäst är nog att köpa en som är avlad för hoppning. :-)

Mickis1994
3

Antingen skulle jag köpa en kanin som är avlad för hoppning om du känner att hoppning är något du vill hålla på med och ha chans för de högre klasserna. Annars skulle jag välja holländare framför dvärgvädur. Men det är nog bara en smakfråga. Du kan hitta kanin som är avlade för hoppning och tillsalu på www.skhrf.com/forum och gå in på säljes - kaniner, där finns både vuxna och ungar. 🙂

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

PrinzeZz
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Holländare funkar ofta bra till hoppning, om man lyckas få tag i en holländare som är lite framåt då de ofta kan vara lite sega. De är ofta bra i storleken och har rätt mycket studs, men kräver en del arbete.

Visst, vill man ha en riktigt bra hoppkanin är det bäst att välja en kanin som är framavlad till det, men har man inga större ambitioner är en holländare absolut lämplig.

Foto: Gabriella Ledin, en av Lina Karlbergs holländare

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Evelina!
1

#3 Åh en så härlig bild!

Är nu lite ambivalent, vill ju gärna ha en holländare, men vill verkligen komma igång med hoppningen också! Då är det ju verkligen en fördel om det finns i generna misstänker jag, i synnerhet när man som jag är nybörjare.

Tack för era svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Ninwe
0

Går det inte att få tag i någon hoppkorsning med holländare i sig? Som kanske till och med ser ut som en hollis?! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

Mickis1994
0

#5 Vad jag vet så har det bara funnits en kull som är Holländare korsning de senaste åren. Men ingen av ungarna tävlar längre.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

jees
0

Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att i Danmark så har man en hel del holländare/holländarekorsningar och hoppar med. Har även ett svagt minne av att Tösen som har/hade världsrekordet i höjd eller längd? var holländare/holländarekorsning.

Northernlights KU
0

Jag har också ett minne av det finns hoppande holländare i Danmark. Såg på någon dansk uppfödares hemsida att denne hade flera egna renrasiga holländare som hoppade svår och elit, och som även avlade på dessa. Tyvärr sviker mitt minne mig lite när det gäller namnet på denna uppfödare, men jag kan forska lite i det när jag har tid och återkomma om jag hittar på den uppfödaren igen, om det skulle vara av intresse 🙂

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta

Elina.
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker holländare är lite klumpiga och ofta långsamma på banan, men det finns såklart undantag.

Jag har tävlat med några av mina holländare och visst funkar dom som hoppkaniner. Vill du dock satsa på hoppning e det bättre att skaffa en hoppkorsning som visar potential.
Eftersom du inte hållit på med kaninhoppning tidigare kanske det också är lättare att börja träna med en kanin som "har hoppningen i blodet".

Viccan92
0

Prata med Maria Ottosson som har Norrgårdens kaniner. Hon hoppar med sina holländare.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

natha-mjau
0

Vi har en del holländare som hoppar i vår klubb och det är superduktiga!
Har själv hoppat med en holländare och hon var jätteduktig.det var inte det snabbaste loppet men det gick i en bra takt.
Holländare för övrigt är den goaste rasen jag vet, rekommenderar det till alla. En gång holländare- alltid holländare.