Kraschar/genar hindret
Har en kanin som har en tendens att gena mellan bommarna och kraschar därigenom vissa hinder.
Ett exempel: om har jag ett rättuppstående hinder med tre bommar så blir det en höjd på ca 22-25 cm. Då tar kaninen chansen och genar igenom mellan bom nr 2 och 3 och fortsätter göra så me de flesta hindrerna.
Kör jag hinder på 20-25 cm höjd på exempel halvtvåan, krysset och A:et så hoppar han över och genar inte
Men hinder som rättuppstående, fyran och andra på 20-25 cm genar han egenom.
Några tips? Kan även säga att alla hinder är hemmagjorda/köpta, alltså inte från Libra artic eller så.
först och främst, vad upplever du är orsaken till att han gör så? är han osäker på höjden eller har helt enkelt lärt sig ovanan?.
En osäker kanin måste man i det här läget backa några steg med, träna mer på att kaninen vågar och vill. Lägre hinder, mindre krav och bara enkla träningar.
En kanin som lärt sig ovanan får man helt enkelt sätta lite 'på plats'.
Var beredd, så fort kaninen satsar igenom, stoppa i kopplet, ta tillbaka kaninen (bygg upp hindret igen om det rasade).
Sätt kaninen framför hindret igen, ge inte alltför mycket sats utan bara så kaninen på ett rättvist sätt har plats på sig att se hindret, taxera och hoppa av korrekt. Du borde kunna se om kaninen siktar rakt igenom eller över, siktar kaninen igenom igen så upprepa tills kaninen siktar över.
Ibland kan det vara klokt att sätta kaninen så att den får hoppa från stillastående, då har du mer kontroll på vart kaninen tänker ta vägen.
Släpp aldrig medvetet en kanin genom ett hinder.
Oavsett orsak kan det vara en bra ide att backa lite i träningen, använd plank, det brukar de vara rätt ovilliga att gå igenom.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Han är fått ovanan att göra så och tror han är duktig när han gör så. Han är inte stressad öht han är världens gossigaste lilla båt.
Som du säger måste han sättas på plats, prövade igår lite som du sa att dra bakåt i kopplet när han försökte gena genom och ställde upp pinnarna om och om igen. Då vart han tillslut irriterad och puttade ner översta pinnen med flit, men jag gav inte upp, och tillslut gav det lite bättre resultat.
Japp, ska öva med plank.