Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikett: allmänt
Läst 513 ggr
linnlarssonn
0

Sprattlig/livlig kanin?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag har två dvärgvädurshonor som är helsyskon och ca 8 månader gamla (födda 19 december). Under våren har dom varit inne så då blev det väldigt mycket pyssel och då främst att dom fick springa runt i rummet när jag pluggade osv ca 1.5 h/dag. Båda två är väldigt sociala och gosiga både i buren och när dom är lösa in en liten inhängnad inne (förutom när dom inser att det är dags att hoppa tillbaka in i buren, hahah) men inte när man lyfter/bär? Jag har haft många kaniner förut och det har aldrig varit några problem då det har varit lugna dvärgvädurer som är med på det mesta.

Jag vet inte vad man kan göra för att få bort beteendet där dom sprattlar och rivs så man får stora sår på armarna så jag undrar om någon vet vad det kan bero på? :o har velat träna hoppning med dom då det är något båda är riktigt bra på men det går inte lyfta utan att det blir totalt kaos så nu har allt gällande dom små kaninerna blivit liggande på is under sommaren då dom är ute i en bur med gräs och allt blir mer komplicerat :(

Elin_d
3

Jag har en hoppkorsning på snart 4 månader här hemma, hon sprattlade väldigt mycket! Men vi övade varje dag, nu sprattlar hon bara om man håller henne längre stunder :)

Med öva menar jag att jag lyfter upp henne, och om hon sprattlar så släpper jag inte ner henne. Utan försöker att hålla henne tills hon slutar, och då får hon komma ner igen! Så nu vet hon att det inte är lönt att sprattla, och att det är jag som bestämmer om hon ska ner eller inte :)

marirose
0

Jag har 2 st dvärgvädurar - syskon- som vi haft sen de var 10 veckor och dem är nu 1 år 3 månader. Jag har gett upp det går ej att lyfta dem, dem får panik. Men ena är hur gosig och kelig som helst bara man inte lyfter. Den andra kommer när man ropar på den men vill ej bli klappad. Kanske jag inte var tillräckligt bestämd från början, nu är jag mer säker men på dem är det för sent eller jag ger inte upp hoppet helt ;) det kanske går när de blir äldre. Mina andra kaniner går att lyfta.

PrinzeZz
0

Många gånger är det bara en dålig vana, kaninen har lärt sig att sprattlar den så blir den nedsläppt.

Ta på dig en tjock tjocktröja och ordentliga handskar, sedan tar du upp dem, håller dem en liten stund och sätter ner dem igen.
Släpp inte ner dem när de sprattlar, håll i tills de slutar, då kan du släppa ner dem. Upprepa detta några gånger och håll fast vid denna metod varje gång du lyfter så blir det nog snart ändring.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |