Tips, selträning?
Hej!
Just nu seltränar jag min hoppkorsning Vilda, hon är snart 14 veckor gammal. Vi började i slutet av förr förra veckan, och då fick hon vänja sig vid att ta av och på selen! Det gick bra och hon reagera inte speciellt starkt på det, sen fick hon ha den i hagen. Det gick också bra, i början försökte hon att "skaka" av sig den men nu är det som om hon inte ens märker av den. Efter några dagar med sele i hagen lite då och då var det dags för att sätta på kopplet och springa utanför hagen, hon älskade det och även detta momentet gick bra! :)
Så, nu till problemet! Nu har vi börjat öva på att styra. Trots att jag med kopplet lite försiktigt försöker visa henne att det ibland tar stop eller att hon ska svänga lite, så vägrar hon lyda. Hon drar alltså i kopplet åt "sitt" håll allt vad hon orkar! Men jag vill att hon ska förstå att hon inte bestämmer hela tiden utan att hon måste låta mig styra henne ibland! Annars kommer det bli jätte svårt att hoppa henne, om hon inte ens går att styra…
Så jag vill ha alla möjliga tips och råd på vad jag kan göra för att hon ska förstå vad jag menar när jag försöker styra henne! :)
Kan också tillägga att hon inte verkar stressad över selen och kopplet!
Tack på förhand!
Elin :)
Prova att styra och visa med handen istället för att bara styra med kopplet. :)
Ja, vi har övat på det :) Det funkar, men när det är dags att börja tävla så är det ju inte så bra. Det kommer typ bli 10 korrigeringar om jag måste "peta" på henne hela tiden XD
Fortsätt träna så förstår hon nog snart :)
För evigt med Gaia
Prova att sätta upp kompostgaller i en båge. Strax innan ni kommer till svänger så styr du med kopplet. Då kommer hon ingen annan stans än dit hon ska och då kan du beröma! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#4 Tack för tipset! Ska prova det imorgon! :)
#5 Lyvka till! Uppdatera om hur det gick! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
#6 Ja det ska jag! :)