Frågor kring kastrering
Jag har en fråga angående kastrering. Jag själv ingen erfarenhet av detta och därför är det en del frågor jag har i huvuden för en troligen framtida kastration av hankanin och eventuellt honkanin.
1. Har du några erfarenheter (både positiva och negativa) av kastrering av hon- och/eller hankanin?
2. Kan man kastrera en kanin (både hona och hane) på vintern? Pratar om utekaniner som inte har möjlighet att bo inomhus under någon dag eller liknande.
3. Vad har man för strö i buren efteråt?
4. Låt oss säga att man kastrerar en hankanin och en honkanin samtidigt. När kan de sättas ihop då? Jag tänker såhär: Så fort bådas sår är helt läkta borde det fungera att sätta ihop dom. Även om hanen fortfarande har spermier då honan är helt steril från och med ingreppet och därför kan det inte bli ungar. Tänker jag rätt?
5. Vad kostar en kasteration av hankanin respektive honkanin?
1. Jag har kastrerat två hanar, på den ena gick allting super bra! :) Men den andra klarade sig tyvärr inte, levern lade av under uppvaknandet :(
2. Den som det gick bra för var ute kanin, och han kastrerades på vintern (eller njae, i november var det)! Trots att det var kallt ute fick han vara på operation inomhus och när vi hämta honom sa vetten att vi skulle sätta ut honom igen! :) Tycker dock att du ska rådfråga vetten, då jag inte kommer ihåg vad det var för ute temp. just då:)
3. Jag hade vanligt strö (veterinärensa att det var bäst så) men filtar(fleece)/tidningar är nog bättre, tror jag! :)
4. Någon annan får svara, då jag inte har någon erfarenhet av kastrerade honkaniner! :)
5. Jag betala 600 kr (för en hane), och den gången det gick fel tog dem inte betalt!
//Elin
1. Har kastrerat tre hankaniner och alla har det gått jättebra med. :)
2. Vi kastrerade två på vintern men höll de inne en natt nere i våran källare där det är svalare. Risken är ju att de börjar fälla och blir kalla när de kommer ut igen. Den tredje väntade vi tills det blev varmare med.
3. Har haft vanligt strö.
4. Risken är väl att hanen börjar rida honan ändå. Men annars tror jag inte att det ska vara problem. Men jag vet inte.
5. Oj, vi kastrerade två hanar samtidigt och det gick på runt 1000-lappen i och med att det var en ny metod med sövning då så det fick vi gratis. Tredje kaninen kastrerades för 1300 kr om jag minns rätt.
**Erfarenhet av hankanin
**
1. Min hane skvätte väldigt och var revirbenägen. Detta beteendet var helt borta efter 2 månader. Avtog sakta.
Han är mycket lugnare och keligare, inte lika stressad.
Nackdelarna är att han har blivit lite fetare och har fällt konstant sedan kastreringen (november-12)
2. Man bör ju ha dem jättesvalt inomhus isåfall. Enklast är väl att ta dem på våren så man kan ha dem inne.tycker jag.
3. Efter operationen hade jag spån i buren och satte fast en filt över. Så det blev mjukt men att filten skyddade så att spånet inte skulle komma i såret. Detta gjorde jag för han hade problem med tassarna. En filt/tidningspapper räcker.
4. Låter rimligt som du tänker. Men jag skulle ha båda separat tills dem är läkta och återställda och vänta 6 veckor tills hanens spermier är döda.
5. Min kastrering kostade 695:-
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_