Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettallmänt
Läst 758 ggr
Fridaaaa
1

Sluta äta gräs vid hoppning

Börjat hoppträna med Dumle igen efter ca 1 månads uppehåll.
Men han sitter mest och äter gräs 😕
Även fast han nyligen ätit i buren.

Hur får jag bort det?
Har ingen grusplan eller liknande att hoppträna på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

PrinzeZz
3

Låter som att ni får träna lite på kommunikationen.

Även om du inte kan hoppträna på annat än underlag än gräs borde du kunna gå på promenader på t.ex. grus/asfalt?.

Lär du honom att verkligen lyssna på dig, både när du styr, puttar, bromsar och även smackningar kan vara bra att lära in så borde det gå betydligt bättre även under hoppningen.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Fridaaaa
0

#1 Asfalt kan jag inte (för hög hastighet bland annat på den hastfaltsvägen som är närmast), men grusväg kan jag gå på, var uppe i skogen igår med honom en runda 🙂 

Ja jag har bara haft honom sedan 26 april.
Han är lite speciell. Bet förra ägaren men inte visat något sedan vi fick hem honom, kastrerade honom den 30 april.
Hur tränar man upp kommunikationen bra? 
För tillit finns, det märks på honom, för han är trygg med mig och så (dock sprallig men det är min andra dvv rex med när hon inte vill hehe)

PrinzeZz
3

#2 ja alltså att du grundtränar mycket tills det verkligen sitter där, farmförallt gasen, bromsen och styrningen är viktig den också men för att få användning av dem måste ju gasen sitta först.

Exakt hur du vill träna är ju upp till dig, det viktiga är dock att när du meddelar (med röst/kroppspråk/putt/egna ökade steg/reser dig från sittande ställning, hur du vill) framåt så ska han framåt.

Enklast blir det ju om du tränar på grus/asfalt först för att komma bort från maten, då kan han inte äta och fokuserar på andra saker, och en av dessa saker bör vara dig.

Ett ljud som jag brukar använda på mina kaniner är inte rena smackningar utan nästan ett pussljud, ganska gällt och lågt men lätt att uppfatta, det betyder igentligen inte framåt utan mer ökad fokus, t.ex. framför en stor kombination. Eftersom ljudet är så udda så brukar kaninerna stanna upp och lyssna lite den första gången. Jag brukar träna in det redan vid selträning, så sitter det när man introducerar hinder.

Fridaaaa
0

#3 Ja grusväg har jag enbart möjlighet att träna på, inte asfalt tyvärr.
Men får göra det mer och mer med honom 🙂
Dock inte hoppning kan jag inte träna där, bara att springa i sele. (man vet aldrig när skogsägaren kommer eller på grusvägen utanför vårat, om det kommer bilar mm)

Smart där 🙂

PrinzeZz
0

#4 det borde absolut inte vara nödvändigt att träna just hoppning på grus, men för att förenkla inträningen av just gasen så kan det vara klokt att komma bort från gräsmattan sas.

Sen är det ju så att vissa kaniner är känsligare på olika ställen, prova att stryka lite på/under baktassarna, under magen och i sidan, vissa kaniner bryr sig inte alls men andra brukar få lite fart om man kittlar dom på rätt ställe :)

Fridaaaa
0

#5 Ja får prova det, hoppas det är uppehåll på torsdag eller fredag förmiddag när jag är ledig, så jag kan testa igen 🙂 Tack för tipsen!