Måste ha svar!
Jag har en kanin på 8 v. Men är de ca 3 mån den ska va när man börjar med sele? Vilken sele är bäst?
Älskar mina djur cleo,zigge,ozzi,kurre,findus,grållis,puttelina,kajsa...♥
Det finns inga regler som säger när man ska börja med sele, men många börjar runt tre månader tror jag. Då har kaninen oftast börjat växa till sig lite och kan faktiskt ha en sele på sig utan att den bara halkar ur ;) (Om än fortfarande för stor!)
Det finns ingen sele som nödvändigtvis är bäst, vilken typ av sele man gillar beror på förare och kanin! H-sele och Bogsele är de vanligaste.
H-sele sitter bättre, så den är säkrare om man har en kanin som gärna börjar backa i selen och drar iväg till exempel, men den tar längre tid att sätta på. Bogselen är mycket lättare att ta sig ur men snabb att få på, och jag tycker personligen man har bättre kontakt med "hela kaninen" och inte bara ryggen på kaninen.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Okej! då vet ja lite :) tack så mkt :D
Ja det stämmer, att man bör inte träna med sele före 3 månaders ålder. Jag personligen föredrar h-sele.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej! Tack frida <3❤️❤️❤️❤️❤️😃
Jag börjar strax innan tre månader. Jag börjar med H-sele för att det som andra redan sagt, är svårare att ta sig ur den. När den blir öite större märker man ganska snabbt om den behöver en bogsele istället. Lycka till!! :-)
tack :D
Haha, min kanin Snö kunde förut inte ha en S-sele utan att kliva ur den även om man skjusterade den till minsta storlek, Minsta storleken runt huvudet passade runt midjan…😂
Jag tycker att du ska avvakta med selträningen tills din kanin blir runt 3 månader (som många redan sagt)🙂
# S-sele?
#9 menar "small" storlek :)
#10 Aha 🙂
OKej! Tack :D
jag har börjat och träna min. hon är 2,2 månader nu. Så börja vänja dem vid 2 månaders. :)
#13 Det är dock inte lämpligt att börja så tidigt. Jo att ha sele på, men inte att gå med den i koppel….
jag sa aldrig att var ute med henne? Jag har bara sele på. I hennes ute hage. Så får hon bara vänja sig lite :)
#15 Nej du skrev inte det rakt ut, men din text kan tolkas på mer än 1 sätt, var därför jag skrev så 🙂
okej. Men då vet du..