Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettmin-hoppkanin
Läst 2138 ggr
thegirlyone
0

Vill inte hoppa högt

hej när min kanin var 5 månader hoppade den jättehögt över alla hinder som var kanske 60 centimeter som jag fått läramig att börja på

men nu är den 8 månader och vill inte hoppa längre den bara puttar ner bommarna även om jag drar i kopplet

kan ni hjälpa mig med detta snälla för jag vill fortsätta med detta för både jag och kaninen tycker om att hoppa

kaninen är en holländare/franskvädur

tack

[MiniPim]
10

Om din kanin inte vill hoppa så vill den inte det! Upp till kaninen, du ska inte tvinga honom/henne att hoppa. Vissa kaniner vill inte hoppa, kaninen kanske tyckte det var mer intressant när den var liten.

Men du kanske kan börja med lägre hinder om du hoppar högre än 60 cm.

Har du tagit en paus med hoppningen ett tag eller har du bara hoppat hoppat och hoppat? För kaninen kan tröttna på det eller så har den glömt av Flört

*Hjärtats hoppkaniner*
8

Jag tycker för det första att du ska träna lite lägre med din kanin när den är fem månader. Sedan kan den ju ha ledsnat på hoppningen, då kanske den behöver en ordenlig paus och göra comeback senare? Sedan ska man aldrig träna intensivt, det för kaninens bästa. Då blir den lättare less. Hoppas det löser sig! :)

iWontBite
5

Har du hoppat över hinder som är 60cm? I och med att inte ens elit-hinder är så höga så skulle ag tro att det  sliter nått himla på kaninen. Var försiktig så att kaninen inte har skadat sig eller något, den växer ju fortfarande.

Det är svårt när dom börjar puffa bommar, men använd händerna och "knuffa upp huvudet" så hen tittar över hindret, och inte kopplet. Och låt den vila mycket. Sluta alltid när det går som bäst.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

[EllenAlicia]
2

du borde inte hoppa så högt kankse börja med 20 cm och jag tycker inte att du ska hoppa högt någonsin med den kanien för den har fransktvädur i sig, kankse räcker med 30 cm? min holländare/fransktvädur kan ännu bara hoppa 20cm :)

köpte du kaninen från skogsvägens kaniner i kil?

kaninsnobben78
0

Jag håller med dom Man ska inte hoppa högre 60 cm ska hoppa mindre höjder

max 20-30 cm .Kaninen måste vila sig efter hoppning  inte bara hoppa hoppa med den .Man ska vara försigt med en ungkanin

Jag har ungkaniner jag hoppar bara  30cm

jag börjar med dom så börjar jag de låga hinder 10cm med en bom

så dom vila sig. man ska aldrig börja så höga hinder i början

kaninen kan tröttnar om man hoppa så höga  och hoppar hela tiden

man kan skada ryggen,ben omkaninen hoppa högre 60cm  om den är ung kanin

om den är 5 månande så ska man inte börja så höga hinder  det är alldels för högt för en ung kanin  början .Man måste lära den låga hinder

Jag tycker att du ska börja med låga hinder

Man ska inte hoppa varje dag med kaninen  då kan kaninen tröttnar kaninen måste vila sig

*Hjärtats hoppkaniner*
2

Förstår att du vill fortsätta med hoppningen, och vi ska inte bara vara negativa heller. Det kan vara svårt från början. Men det lär lösa sig till nästa gång! Börja hoppa lite lägre bara, så den inte ledsnar! Hoppas det frixar till sig! :) Kram Hanna ~ http://Typkaniner.blogg.se

lovechivas
1

För det första tycker inte jag att en sån ung kanin ska ge sig på sånna stora hinder. Kaninen står fortfarande i växten och kan skadas av dessa höjder. När man tävlar i höjd och längd måste kaninen vara minst ett år gammal!!!
Att din kanin slutat hoppa beror på att han börjat tycka att det är tråkigt. När saker och ting blir för svåra så tycker man inte att saker är roliga längre, så är det för oss människor också. När man tävlar i kaninhoppning är det viktigt att man inte tränar svårare än vad kaninen är klassad, det är för att kaninerna inte ska tröttna.

Det du kan göra är att börja om från början, hoppa småhinder och jag tycker absolut inte att du ska hoppa med är 30 cm, iaf inte nu.

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

Idlil
0

Jag hoppar inte ens med mina ungkaniner. Jag började hoppa med den jag har nu när hon var ungefär 7 månader (Okj, det är ungkaniner) men då var det bara 10 cm men annars var det bara bommar och sedan muskelträning för att den skulle ha lite mera muskler när den börjar hoppa. Idag hoppar vi på lätt men hon har stor kapacitet för att hopps på elit men tycker att det duger med lätt. Ibland ( väldigt sällan) hoppar vi på medelsvårt! :) men tänk på det börja med lägre än 30-20 cm när den är så ung!!

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Idlil
0

Glömde skriva att vi hoppar bara 2 gånger i veckan om Inge ens det! Men förstår om du vill fortsätta hoppa då det är kul. :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

[EllenAlicia]
2

tror nog inte ts är aktiv här längre ;)

sfut
2

Lovechivas, kika på datumet på tråden innan du skriver. Vissa gamla trådar kan visserligen vara värda att dra upp men en del (som den här) känns lite värdelös att dra upp ;)

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

lovemysack
2

Jag brukar tänka att om man tävlar med kaninen då ska man hoppa den höjd kaninen är klassad i, om kaninen inte tävlar tycker jag att man ska hoppa 30-40 cm som högst. fast kaninen värkar tycka det är kul ska man inte höja. sen inte hoppa för ofta heller max två gånger i månaden räcker absolut. :)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

lovechivas
0

Öh, dock inte bara jag som fortsatt att skriva. Man kan ju fortfarande svara så då är d inget förhinder inte att göra det ;) 😃

Bloggen för alla djurälskare - www.nouw.com/lovechivas

kaninsnobben78
0

Man ska inte dra i kopplet det fick jag lära mig smaka inte på kaninen Man ska inte börja så höga hinder i början då kan kaninen tröttnar på hoppa så vill den inte hoppa längre Börja med låga hinder max 20 cm en bom i början Jag håller med #7 med mitt tips