Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettavel-färg-genetik
Läst 567 ggr
[toftaholmskaniner]
0

Vad krävs?

Hej!

Jag är lite nyfiken på vad som krävs för att börja med avel på hoppkaniner? Medlemskap så att man kan tävla, men registrering?
Kan man köpa en helt randomkanin utan härstamning, klassa upp den och ha den som avelsstart eller måste man köpa en som är uppfödd till hoppkanin hos en känd gård? (Givetvis bra om man vet så mkt som möjligt om stammen, menar inte att man inte vill det men ni förstår poängen hoppas jag?)

Nyfiken på hur det funkar då vi i rasaveln måste gå igenom många punkter för att kunna avla på kaninerna.
Vilka punkter måste man gå igenom för att kunna avla på hoppkaniner?

Vincent...
1

Din gård måste vara reggad om du vill att kaninerna ska kunna tävla under namnet "Toftaholm" på SKHRF tävlingar. Jag skulle köpa en Hoppkanin som är avlad för hoppning och tävla med den så att den förhoppningsvis klassar upp sig till högre klasser. Det behöver inte vara en "känd" gård, men kolla på tidigare kullar så att du ser hur dem kaninerna är klassade.

HAHAHAHAHAHA…..

iWontBite
2

Ja man kan såklart använda vilken kanin som helst, men brukar vara lättare att klassa upp kaniner som är hoppavlade (för de är helt enkelt ofta mer atletiska och har det i blodet liksom) Officiellt finns det inga regler för vilken typ av kanin du får avla på, vad de är klassade eller om de har härstamning, det finns lite grejer som krävs av dig och din gård för att få ett gårdsnamn bara. (Bland annat kommer man gå igenom vad du kan om defekter, vad du tycker om att avla på dessa, dubbelbrokning osv. Svarar du att avla på bettfel är din favorit så är du ganska körd ;) ) Men sedan är det skillnad på att kunna avla "hoppkaniner" och att folk ska vilja köpa dem också! Obesläktade kaninungar är eftertraktat, men då ska föräldrarna vara uppklassade i svår-elit för att stå sig i konkurransen. Det kan ju ta ett bra tag för en kanin att klassa upp sig, varför hoppkullar generellt tas på äldre honor än i rasaveln. Jag skulle säga såhär: - minst svårklassade avels kaniner som du känner har något att ge vidare - ett registrerat kaningårdsnamn - Aktiv tävlare (inte nödvändigtvis medans din kanin har ungar, men du vet :P) Så har du en bra start för en hoppkaninsavel. Men det finns som sagt inga riktiga regler förutom de jordbruksverket har.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Northernlights KU
2

Det finns som tidigare sagt inga egentliga regler man måste uppfylla för att börja avla på hoppkaniner. Om man vill ha ett registrerat gårdsnamn, så ja, då finns det några krav man måste uppfylla. Men det finns dem som avlat framgångsrikt utan gårdsnamn också.

Visst kan man avla på i princip vilken kanin som helst, den måste inte ha känd hoppstam och vara från en "stor" uppfödare. MEN om man börjar avla på någon "randomkanin" och själv inte är så insatt i aveln/"sporten" blir det lätt som ett lotteri i hur det går - det kan bli bra, det kan likväl gå åt skogen… 

Så om man vill börja med hoppavel föreslår jag att man tävlar aktivt ett tag så att man lär sig hur kaninhoppningen fungerar. Och då lär man sig även vilken typ av kanin som behövs och vilka egenskaper som är värt att sträva efter i aveln. Och dessutom får man lite koll på vilken typ av kanin andra (dvs. ev. kommande köpare) vill ha. Man bör även sätta sig in i de redan existerande släkter/led, om man inte satsar på att avla helt obesläktat vill säga, så man vet vilka kaniner/linjer som brukar lämna vad, såväl gällande klassning som temperament, men även genetiska defekter typ bettfel och aggressivitet t.ex.

Det är relativt vanligt inom hoppaveln att man lånar in en hane till sin hona när man ska ta kull, ifall man inte har någon egen hane som passar, och i vissa fall det omvända också, dvs. att man lånar in en bra hona. Därför är det bra att ha koll på kaniner/linjer så man lättare kan hitta en hane som matchar ens egen hona ifall man "måste" låna in en utifrån.

Utöver det så har både #1 och #2 kommit med goda råd som jag håller med om 😉

Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
                     ~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Hjärta Bunnies are like potatochips - you can't have just one Hjärta