Lite frågor
Hej! Ibörjan av veckan hämtade jag min kaninunge på 2 månader. Jag tror hon trivs bra för varje dag, förutom första dagen har hon slickat på min hand och hon skuttar glatt fram till burgallret för att hälsa. Jag är påläst, jag brukar läsa på denna sidan, kaninmagazinet och i boken Kaninhoppning 2. Jag har ändå lite frågor som jag vill fråga er. Jag vet att hon inte ska börja seltränas och hopptränas ännu men jag vill vara förberedd. :) 1. När ni seltränar era kaninungar, hur börjar ni? Funkar det sättet bra för er? 2. Om hon skulle börja puttar/lyfta bommen på hindret vad ska man göra då? 3. Jag har två andra kaniner, när kan hon träffa dem (ålder)? 4. Hur lyfter ni era kaniner? Alla svar och tips uppskattas :)
1. http://kaninhoppning.ifokus.se/articles/4d71491ab9cb46223305d61a-lara-kaninen-hoppa-steg-2-seltraning 2.lyfta tillbaka kaninen, visa för kaninen att kaninen ska hoppa över hindret. Vill kaninen inte hoppa det kan man lyfta över hindret så att den förstår. 3.---- 4. Nästan alla kaninhoppare lyfter sina kaniner med bara en hand, typ så en chihuahua bärs. Du lär dig hur just du bär din kanin.
HAHAHAHAHAHA…..
1. Från 3-4 månaders ålder på dvärgkaniner, senare på jätteraser.
Man bör inte börja före 3 månaders ålder
2. Jag brukar lyfta tillbaka kaninen, och korrigera och försöker att visa kaninen att det är fel. Ibland lyfter jag kaninen över hindret. Ev mutar med något.
3. Menar du att bo ihop? För jag anser inte att kaniner ska träffas, säras, träffas, säras om du förstår hur jag menar?
Mest stressigt för dem.
4. Från sidan, och under rumpan.
Ibland över ryggen, beroende på situation men mina är vana vid det, men för ovan kanin är det inte lämpligt.
Har dem sedan mot kroppen för det mesta, på de lite mer spralliga. Trygghet för dem.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.