Vad använder ni för pellets?
Jag har sen januari haft lite svårt att få tag i det fodret som jag har haft i flera år, Edel, och försöker hitta ett annat alternativ till det fodret men det går inte så bra haha. Hittar inget som jag är lika nöjd med som jag var med Edel.
Jag har förtillfället Carrier vilket jag inte tycker det är något fel på det fungerar bra på mina kaniner men jag skulle vilja ha något annat ändå. Jag hade i ett par månader Cuni Pro vilket på papper är väldigt bra men jag tyckte inte att det gjorde så stor skillnad på mina kaniner sen tyckte jag även att det var svårt att mäta upp det pga de stora bitarna. Sen var det väldigt dyrt också. Och det är svårt för mig att få tag på.
Jag har hört att Edel har gjort om sitt recept och att folk inte är nöjda med det "nya" Edel. Vad exakt är skillnaden och varför är folk inte nöjda?
Så nu ska jag väl försöka komma till sak haha. Jag vill ha tips på pellets och så vill jag gärna veta vad ni tycker om det och hur era kaniner blir utav det.
Jag har cuni complete. Är jättenöjd!! De är fina i hullen och får bra päls. Toppen!! :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
Jag ger mina en blandning av Rabbit Royale (3/4) och Rabbfor (1/4). Kaninerna gillar det och jag tycker att det fungerar bra förutom till gamlingarna på 7 och 9 år, så ska byta till något annat för de två.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Jag ger mina Edel + vetegrodsolja.. :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Förut fick mina kaniner bara Edel, men nu har vi blandat det med Stampe också. Tycker Edel har funkat bra även fast dem ändrade receptet (visste inte ens att dem hade gjort det hehe). Tanken är dock att gå över helt till Stampe då det är mycket närmare att åka och köpa. Mina kaniner är pigga och glada, fina i hullet och har fin päls!
Mina får bara vanligt rabbfor och de funkar super, iallafall för mig. ;-)
Cuni pro :)
Inte märkt ngt med att de ändrat i receptet med edel. Möjligen att det smular mer än tidigare, lite drygt.
Vill du ha ngt som är likvärdigt tycker jag du ska ta rabbfor. Inte mycket som sköljer de båda åt och tror du kommer få liknande resultat som med edel :)
//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus
Ger Rabbit royal endast till 4 av 6 kaniner som bor här, under sommaren. De andra två får burgess exel, ibland blandar jag in lite Cuni complete och selective i deras foder med.
Vintertid så får alla RR (eftersom att det går mera foder då och jag inte är gjord av pengar) och alla får lite Burgess/selective/Cuni/JR farm grainless. Brukar ge 3/4 RR och 1/4 av de andra sorterna till dvärgvädurarna och Holländaren och Vädurskorsningen får 2/3 RR och 1/3 av de andra sorterna.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
2delar cuni complete och 1del jr farm grainless
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
Rabbfor,har det och tycker det är jättebra. :)
Rabbit Royal blandat med Kanin&Marsvin, ska dock byta ut Kanin&Marsvin mot Rabbfor :)
// Vilma Lönn, Conejos Hoppkaniner
Edel blandat med RR äter mina, både avels/uts kaninerna och hoppisarna🙂
#8 får jag fråga varför du ger mer pellets på vintern? 🙂Det är inte nödvändigt (om inte kaninerna tunnar ur annars förstås) då kaniner är smarta djur. De spar på energi och då speciellt på vintern, alltså så borde man tekniskt sett ge mindre pellets på vintern. Alla gör ju som de vill men detta har jag lärt mig och det är det som låter mest logiskt i mina öron 🙂
#13 Jag Följer vanligtvis modellen '1 msk / halvkilo' och då på vintern så får de enligt den modellen. Men under sommaren så går de på grönbete och behöver inte pellets egentligen. De får det för att inte mitt foder ska gå ut. ;)
Har lärt mig det här av en av mina kaniners uppfödare som jag har bra kontakt med, och mina kaniner mår prima av det. Alla håller jämn vikt året om. :)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Jag använder cuni pro i vanliga fall, men fick inte tag på det så just nu får de burgess excel rabbit, inte lika nöjd med det eftersom de äter upp det så otroligt snabbt och att det innehåller spannmål. Efter lite forskning så hittade jag återförsäljare som kan ta in cuni pro 25kg, som var ganska billigt per kilo jämfört med vad man betalar i butik.