Kaninhoppning iFokus

Kaninhoppning

Etikettfoder-skötsel-burar
Läst 2795 ggr
Tova.O
0

Vitakraft pellets

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har nyss börjat hoppa lite med min kanin så jag vill hitta ett bra pellets som har bra med fibrer och lite fett och det ska helst vara ganska billigt.

Jag har läst en inlägg här och som jag har förstått det ska fibrerna ligga på runt 12-17 % och fett 3-4 %.

Jag har haft dogman pellets ett tag nu men det är ganska mycket fett i det, 4,5 % och det är 13,5 % fibrer.

Så jag har nu köpt vitakrafts pellets som det är 15 % fibrer i men jag fattar inte riktig hur mycket fett det är i så skulle någon kunna säga om detta pellets är bra och om inte tips på andra?

Här kommer innehållsförteckningen:

vegetabiliska biprodukter ( 40% lusern, 5% malt), spannmål ( 10 %).

Innehållsanalys: 15 % råfibrer.

Och sedan är det en massa näringstillsatser.

Kram

Tova

“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth

Fridaaaa
1

Vitakraft är lika dåligt som dogmans.

Rekommenderar:

• Edel
  • Svenska foder: kanin&marsvin
  • Royal Rabbit (stavning?)
  • Stampe

Sedan var det någon till jag inte kommer på.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

*Hjärtats hoppkaniner*
0

Vitakraft är inget att rekommendera.. Jag använder mig av Carrier och är väl lagomt nöjd med det, men tänker inte byta förrän jag har råd helt enkelt. För pelleten jag tänker byta till kostar 90 kr för en mini liten påse, men det är grymt! :D

Tova.O
0

Okej tack! Men vart köper ni erat pellets?

På nätet eller?

Fridaaaa
0

#3 Går du in på Svenska foders hemsida så kan du se alla återförsäljare :)
Carrier skulle inte jag rekommendera, då det fugnerade skitdåligt på mina kaniner.

Tova.O
0

Okej, tack så mycket för svaren!

Kassy
0

Har Kanin&Marsvin Edel 25 kg för ca 200:-, fungerar bra och är inte dyrt heller Glad

Jag föder främst upp vädurskorsningar med inriktnng på hoppning, men även lite dvärgvädurs kullar i normalpälsat, lejonhuvat och rexpälsat.

Har för tillfället två vuxna dvärgvädurs honor till salu, en rexpälsad och en normalpälsad.

För bilder/information:Blabarskaniner.weebly.com

Tova.O
0

Ok, ska kika på det. Tack för tipset! Glad

*Hjärtats hoppkaniner*
1

Då när jag inte tänkt på det förr så är faktiskt inte Carrier så bra.. Så köp inte det om du nu inte känner för det. :)

Tova.O
0

Okej tack, ska inte det. ;)

Tror jag ska köpa edel.

*Hjärtats hoppkaniner*
1

#9 Okej, bra! ;) Cuni Complete heter fodret jag ska köpa, det är nog det bästa fodret jag har haft! Kaninerna har aldrig varit så fin i pälsen när jag använde det, hullet höll dom fin fint också. Det är jag riktigt nöjd med, men det är så dyrt.. :s

Nypåkaniner
1

Kolla mynta zagas hemsida

Fridaaaa
1

#11 Länk till sidan? kommer inte upp något när jag googlar.

EvelinaCharlie
0

Jag och min kanin gillar Dogman, men det är olika . Eftersom jag inte tävlar med honom eller så- tanken är att vi ska börja träna mer hoppning . Då kanske jag ska byta till ett bättre pellets :)

Fridaaaa
0

#13 Hade jag varit dig, hade jag bytt ändå 🙂
Relativt dyrt är ju dogman, finns bättre foder till samma pris eller ev något dyrare.

EvelinaCharlie
0

okej! Men det är de att jag brukar köpa från ICA, och där har man inte så mycket att välja mellan . 😉

Fridaaaa
0

#15 Beställ hem eller köp något bra i djuraffär (om djuraffär har det), Kaninmaten på ICA (pellets, blandningarna och höet) är inget bra för kaniner, dålig kvalité och innehåll tyvärr.

[RC1393]
0

Billigt och bra foder:

http://www.jordbron.se/tillsalu.html

Satsa på cuni pro i så fall, den är jättebra! 20% fibrer, 2% fett tror jag det är, och 15% protein. Dock liiite hög halt av kalcium (0,8%). Mina kaniner har fungerat superbra på det, fina pälsar, bra magar och eftersom fodret är välpressat så behövs mindre pellets för samma "funktion" (eller vad man ska säga) mot andra pelletar🙂

Fridaaaa
0

#17 Hur är det med Cuni fit? Är det med bra? 🙂

[RC1393]
0

#17 Nja, är mer protein än fibrer och spannmål i det så det är snarare ett produktionsfoder än sällskapsfoder så att säga 🙂Innehållsförteckning:

http://www.gnagarboden.se/cuni-fit-plus-fr-versele-laga-p-681-c-203.aspx

Fridaaaa
0

#19 Ok 🙂

minilejon
0

#11 det står lite fel i #12 🤓Det heter MyntaZagas hörna! 🙂

Tips till alla att kolla den då den är mkt mkt bra!😃

/Minilejon Skrattar  Kaniner, Gud, Harry Potter=Hjärta

minilejon
0

Fridaaaa
1

#21 Hehe kan lätt bli fel 😛

sofiass
1

Har för mig att Rabbfor är bra också! :)

Kom ihåg att du är bra Hjärta/Sofia

Nypåkaniner
1

Lottie är bra tycker jag. Min kanin älskar dom. Men dock är det 3,5 % fett. Men om kaninen rör sig mycket så kanske det inte gör så mycket. Eller jag har ingen aning någon som vet?

minilejon
0

Jag har för mig att fibrer ska ligga på 18+ gärna uppemot 20 till 25 %…. enligt MyntaZagas hörna…. Hehe…