Hur mycket foder?
Hej! Jag har precis fått hem en liten kaninunge (harkorsning) på två månader, och jag undrar vilken mängd foder som är lagom att ge henne per dag? Hon är inte van att få fri tillgång på foder men jag vet inte hur mycket hon borde få…hennes foder består av en blandning mellan Edel och havre. Jag har hört av mig till hennes uppfödare, men hon skulle bort så hon har inte svarat än.
Tacksam för svar! 🙂
Ge hellre för lite än för mycket.
Vad är hon för slags harkorsning? Stor skillnad på belgisk hare och dvärghare :)
Skulle säga att du kan ge 0,5-1 dl pellets om dagen. Dela upp det på 2 gånger också så hon inte slänger i sig allt på en gång ;) . Oftast är det bättre att inte övermata dem som små, bättre att de äter mycket hö och växer långsamt.
Men fram tills du får veta så ge lite max 1 dl om dagen :)
(för att jag gissar att det är en korsning med belgisk hare då du hoppar)
Okej vad skönt, det är ungefär en halv dl om dagen som jag har gett henne. Hon är en korsning mellan belgisk hare och vädurskorsning. Jag har gett henne två matskedar på kvällen och en mitt på dagen.
Tack för råden, det känns lite bättre nu när jag vet att jag inte är helt ute och cyklar när det gäller mängden foder till den lilla 👍
0.5 eller 0.75 dl skulle jag ge.. :)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
Håller med föregående talare, 0,5-0,75dl/dag känns som en rimlig mängd. Skulle du märka att kaninen börjar bli tunn eller fet osv., är det ju bara att korrigera mängden till mer eller mindre då 🙂
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
Okej, tack så mycket för råden! Jag ska hålla koll på hur tunn/fet hon är och ge därefter. Men nu ger jag tre matskedar och såklart fri tillgång till hö och äppelkvistar 🙂