Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 1552 ggr
tjenamoss
5/13/19, 6:58 PM

Hjälp! Min kanin vill inte hoppa

Hej! När jag säterier min kanin på marken står hon helt stilla och jag putta henne för att hon ens ska klara av att hoppa över det första hindret. När hon väl hoppat över ett hinder stannar hon och sitter helt stilla eller äter gräs. Hur ska jag göra för att hon ska få ett bra flyt och vara koncentrerad?

Annons:
Leucanthemum
5/18/19, 6:19 AM
#1

Först och främst: träna den att gå i sele. Den behöver lära sig när den ska gå framåt och när den ska stanna. Sele ska vara en trevlig upplevelse så det är viktigt med beröm och att det också är okej för den att äta gräs, men att den ska vara villig att lyssna på dig när du ber den om att det är dags att gå igen. När kaninen har bra koll på det är det dags att försöka med hoppningen. Låga hinder i början (typ 5-10 cm) och helst inte fler än 3 innan den lärt sig vad som ska göras. Förhoppningsvis sker det lite automatiskt att den inte stannar hela tiden när den lärt sig gå i sele, annars får man påminna med puttar. Återigen noga med beröm, pauser och att den får lov att äta när det passar. Sen måste man vara öppen för att kaninen kanske inte tycker att det är kul med hoppning, men ge det ordentliga försök först :)

Mimmisco
8/15/19, 2:11 PM
#2

Kom ihåg också att inte hoppa för ofta 2-3 ggr i veckan. Resten av dagarna kan du ägna åt att gå i sele i skogen (om du har tillgång till det), du kan konditionsträna, låta kaninen gå i backar, miljöträna eller tricksträna. Tänk på att det ska vara kul för kaninen. Hoppar du varje dag kommer kaninen tröttna. Går du på samma väg varje dag kommer kaninen tröttna. Om din kanin stannar mellan hindren kan du bygga en studs på hinder med 5-10 cm. Kaninen kmr då lära sig att den ska fortsätta springa till över nästa hinder. Sen kan du också testa att ställa hindren närmare varandra och sedan öka avståndet (dock i kaninens takt, om den förstår vad den ska göra). Ge mycket beröm och hoppa inte för många ggr på samma dag, samt sluta när det går bra.

Elisia_Lenny
5/31/20, 10:47 PM
#3

Hej hej! Min kanin ville inte riktigt heller hoppa när den var yngre (runt 7månader) men sedan efter ett tag (ett halv år typ), så började den hoppa från igen stans när jag testa och började om HELT från början (även grunder med sel träning) det kan va så att din kanin inte är helt utvecklad och klar i sel träningen. så testa först att börja om HELT. Om de tyvärr inte funkar så kan det va så att din kanin bara inte vill hoppa och då kan man inte tvinga den att göra det. Om du börjar om och det inte funkar så testa att ta typ minst 3månaders paus när du och din kaniner mest går ut på promenader och myser så ni stärker erat band, sedan kan du testa att börja om igen! Som sagt va om kaniner inte vill hoppa efter cirka 1-2år försök flera gånger så kan det bara va så att din kanin inte vill hopa eller helt enkelt är för lat😂 då kan man inte tvinga den! Hopas att det hjälper och hopas att du förstår! (Skriv frågor om du har)🌸 LYCKA TILL🌸

Upp till toppen
Annons: