Annons:
Etiketttävling-resultat
Läst 1007 ggr
[Svea&Sabina]1
2018-07-28 11:40

Börja med kaninhoppning

Jag ska börja med kaninhoppning, men jag fattar ingenting. Jag förstår inte hur en tävling går till eller vad alla ord menas. Vi ska åka och titta på en tävling om några dagar och jag förstår inte hur det går till. Länka gärna till sidor som förklarar eller förklara ni. Hur går en tävling till och vad menas en pinne? Jag har tittat på YouTube videos men dem förklarar inte så bra :D

Annons:
Mirriz
2018-07-28 11:54
#1

Gå in kaninmagazinet.se där finns det mycket att läsa om kaninhoppning på fliken ”Hoppning” :)

[Svea&Sabina]1
2018-07-28 12:58
#2

Jag har läst på många sidor och nu har jag lite frågor :D Vad menas med cert och uppflyttningspinne? Jag hör folk prata om hur många pinnar deras kaniner får, men dem förklarar aldrig vad det menas.

[Svea&Sabina]1
2018-07-28 13:01
#3

Glömde en fråga :D måste man ha tävlingsnamn? När jag köpte mina kaniner så hette dem bara Svea och Sabina, så dem har inga långa namn. Kan man hitta på egna? I så fall vad kan jag ha för tävlingsnamn?

Nattis & Pepsi
2018-07-29 13:25
#4

Är själv inte proffs men testa att läsa på http://kaninmagazinet.se/2012/april/en-kaninhoppningsdag.html :)

[Svea&Sabina]1
2018-07-29 19:19
#5

Jag har läst på och jag undrar vad cert och pinne menas? :D

Morötterna
2018-07-29 20:36
#6

När du tävlar i lätt men fått tre stycken uppflyttningspinnar så blir kanin medelsvår klassad, samma sak igen. Men för att gå från svår till elit måste du ha fem pinnar (rätta mig om jag har fel). Då är kanin elit klassad och i elit tävlar du inte för pinnar utan för certifikat. Finns säkert någon som kan förklara bättre än mig (:

Annons:
[Svea&Sabina]1
2018-07-29 22:35
#7

#6 Det har jag läst, men jag undrar hur man får pinnar. Jag såg på youtube och en "känd" kaninhoppare visste inte hur man får pinnar, så är det något man bara får?

Morötterna
2018-07-30 14:22
#8

tävlar själv bara mini, men när man tittar på resultaten så står det vilka som fått en pinne (oftast 1,2 & 3:an)

[Frida Rydberg]
2018-07-30 18:41
#9

Pinne är i de flesta fall samma som placering, dvs placerar du dig tex som nr 3 i en klass (lätt, medelsvår eller svår) med 16 starter så får du en placering och en pinne. Pinnen är ingen fysisk pinne utan den registreras i Skuttli (gäller för SKHRF), efter tre pinnar i samma bangren flyttas kaninen upp till medelsvår. I en vanlig klass, som oftast är bedömning C, dvs en omgång och de bästa går till final, så får kaninen max ha 4 fel för att få pinne. Hamnar den på tex 3e-plats i rn klass på 16 starter men har totalt 5 fel så får den bara pris men ingen pinne. Hoppar kaninen helt felfritt, dvs 0+0 får den alltid pinne oavsett vilken placering den får, så teoretiskt kan man komma sist i en klass men ändå få pinne om man hoppat på 0+0. Det delas ut en pinne per påbörjat 5-tal, dvs i klassen med 16 starter delas 4 pinnar/placeringar ut. Cert tävlas bara om i elitklassen. 10-24 starter ger 1 cert som delas ut till vinnaren 25-49 starter 2 cert (ett till vinnaren och ett till tvåan) osv. Sverige är av SKHRF indelat i olika regioner och för att bli champion i en gren ska kaninen ta tre cert i minst två olika regioner i den grenen.

KaninCupcake
2018-09-26 20:11
#10

http://skhrf.com/klasser/
http://skhrf.com/bedomning/

Snabbt förklarat: Du tävlar ex. rak lätt med din kanin. Den blir en av de bästa och får en pinne. Du tävlar rak lätt igen, det går bra och din kanin får en andra pinne. Du tävlar igen och det går bra igen också. Kaninen får sin tredje pinne och blir sedan medelsvår. 
Om din kanin är elit tävlar man om cert istället för pinnar. Det går bra för kaninen och den får cert. När den fått tre cert (i minst två olika regioner) blir den Champion (Ch) i den grenen. Är den Champion i två grenar blir den Great Champion (Gt Ch), i tre grenar Super Champion (S Ch) och i alla fyra grenar blir den Grand Champion (Gd Ch).

Hoppas du förstår, annars är det bara att fråga!

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

[Svea&Sabina]1
2018-11-08 16:30
#11

#10 Tack så mycket för hjälpen! Nu förstår jag det där med pinnar och cert haha

Upp till toppen
Annons: