Annons:
Etikettallmänt
Läst 615 ggr
Sasha W
7/24/18, 9:58 PM

Renrasigt Till Hoppning?!

Hej! en kaninhoppare här! nu har jag inga fler kaniner längre, så ska jag skaffa igen, jag undrar bara vilken ras jag ska leta efter

jag letar efter en ras som har en kropp som helst klara svår och elit klasserna.

jag letar renrasigt för att kunna ställa ut om jag får för mig att börja med sånt.

Altså: vilken kaninras är bäst lämpad för kaninhoppning om man ska hålla sig renrasigt?

jag får ha mer än 1 kanin men vill hålla mig till en kanin då det passar mig bättre.

Annons:
djurtok
7/24/18, 10:36 PM
#1

Belgisk hare är väl vanligt att hoppblandningar är? Fin slank kropp har de ju! ☝️Dessutom riktigt vackra kaniner som kommit långt utställningsmässigt, skulle nog rekommendera en sådan, har dock inte haft några själv, bara dvv här! 🙂

För evigt med Gaia

Sasha W
7/24/18, 10:45 PM
#2

#1 Okei! fler förslag?

Boltenskaniner
7/27/18, 2:39 AM
#3

Röstar också på Belgisk Hare 🙂

Sasha W
7/29/18, 10:06 PM
#4

#3 :)

[Frida Rydberg]
7/30/18, 7:03 PM
#5

”Problemet” med raskaniner är just att de inte är avlade för hoppning och har därför mindre ofta en kropp som inte är lika fördelaktig eller ett psyke som inte är lika inställt på hoppning. Självklart finns det undantag på alla håll, men jag tycker att det är viktigt att man förstår att precis som man inte kan ta ”vilken kanin som helst” och tro att den ska bli bästa dvärgväduren på en utställning, så är det liknande med hoppkaniner. Belgisk hare har en kropp som funkar bra om de inte blir för tunga (kan inte vad de ska väga), men av de jag sett under mina år i ”branschen” så är de ofta ganska egensinniga och lite väl bekväma av sig. De saknar helt enkelt ofta den där glöden som gör en hoppkanin bra. Dvärgvädurar hoppar med hela sitt hjärta, men deras kroppar får ofta svårt med mer än medelsvår eftersom de är kortbenta och kompakta. Rexar tycker jag ofta är väl tunga baktill så de kommer inte upp ordentligt och jag tycker ofta de är rätt nonchalanta i sättet. Gotlandskanin har jag hört gott om men kan inte minnas att jag sett dem särskilt mycket på banorna. Kanske de blir för stora? (Återigen har jag dålig koll på vikter) Dvärgharar brukar ha bra inställning och proportionerligt bra kroppar, men eftersom de är så himla små så blir det naturligtvis svårare att klara stora hinder. Lejon-/löwen-/vad de nu heter-kaniner brukar ofta inte nå mycket högre än medelsvår då de ofta är för kompakta och inte heller har så mycket glöd. Vill åter poängtera att det alltid finns undantag - vissa raskaniner blir riktiga sjärnor och vissa hoppkaniner hoppar aldrig ett hinder, men detta är min generella uppfattning som jag samlat på mig under mina dryga 10 år inom kaninhoppning. Och sen beror det såklart också på vad man är ute efter, vill man hopptävla bara för det är skoj kan en viss individ vara helt perfekt, medan samma individ kanske inte är lika lämplig om man storsatsar på en placering på SM. Det gäller ju att välja individ efter vad man vill ha :)

Sasha W
7/30/18, 10:39 PM
#6

#5 valde ändå en korsnings kanin som inte ens e hoppavlad eller har ''the perfect body'' men känner på mig att han kommer gilla hoppningen, det var nåt i ögonen okej okej :) eller så e jag bara allmänt efterbliven men det får jag nog aldrig reda på 😂

Annons:
Upp till toppen
Annons: