Annons:
Etikettklasser-uppklassning
Läst 738 ggr
Wilda11
7/1/18, 10:56 AM

Kanintävlings frågor

Hej! I september ska jag vara med på min första Kaninhoppnings tävling men det är några saker jag inte förstår ännu…det första är om kaninen puttar ner hindret med nosen vad ska man göra då? gills det som en rivning? Min andra fråga är när man hoppat grunden, hur vet man då om man har kommit vidare till finalen? Det sista är om prisutdelningen i mini är enskild efter mini finalen?? Tacksam för svar (: Mvh Linnéa

Annons:
Nattis & Pepsi
7/1/18, 4:48 PM
#1

Håller på att lära mig om kaninhoppning så kan inte så mycket men på första frågan så tror jag det gills som en rivning och att man får gå över till nästa hinder😊

[Frida Rydberg]
7/2/18, 11:27 AM
#2

Oavsett hur kanin/koppel/sele/förare river ned bommar så räknas det som rivning och ger ett fel per hinder. Puttar den ned med nosen kan man försöka att få den att hoppa hindret ändå, eller lyfta kaninen över hindret och sätta ned den strax bakom för att fortsätta mot nästa hinder. Jag brukar rekommendera att inte låta kaninen krypa genom hindret när den puttar ned med nosen för då är det så lätt att den sätter det i system :) När klassen startar ska domaren meddela ungefär hur många som går till final och efter sista starten i grundomgången meddelas vilka fel som får hoppa final, tex kan det vara de kaniner med max två fel från grundomgången som får hoppa igen. Är du osäker på hur många fel din kanin hade så kan du fråga domaren, alternativ kolla på skuttli om klassen döms i det. Jag tror att de flesta klubbar brukar ha en separat prisutdelning för miniklassen i anslutning till att den är klar, men det kan givetvis skilja mellan klubbar och tävlingar. Lycka till!

Upp till toppen
Annons: