Annons:
Etikettklasser-uppklassning
Läst 765 ggr
KaninCupcake
2018-05-01 12:10

Längd - vad ska man tänka på?

Hej!

Tränade längd för första gången med min kanin Polly igår, hon klarade 160 cm på andra försöket!
Ska troligtvis tävla den 13:e maj och då är det också längd elit. Tänkte försöka mig på att starta det, men vad ska man tänka på?
Har hört att reglerna till höjd & längd är lite udda. 
Vilka är era bästa tips?

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

Annons:
[Frida Rydberg]
2018-05-02 19:41
#1

Om kaninen aldrig har startat längd förr får den bara tävla i ej elit-klassen och måste ta tre pinnar innan den får starta elit. Kaninen måste vara minst ett år gammal för att få starta längdklass. Du blir först uppkallad till framhoppning och får sen hålla dig beredd, innan du blir uppkallad till ”banan”. När ekipaget presenterats och du fått startsignal får du passera startlinjen (brukar markeras som en osynlig linje mellan två hinderstöd), antingen sätter du ned kaninen före linjen eller efter, beroende på hur lång ansats du vill ha. I ej elit finns inga korrigeringar så du får göra hur många nya ansatser du vill, men där är en maxtid på 1-2 minuter vilken domaren berättar före första start. Tre försök har ni på er att klara längden, tror de flesta klubbar brukar ha ingångslängd på 100 eller 120 cm. Sätter kaninen upp baktassarna på frontstycket (den fasta delen längst fram) räknas det som rivning, samma gäller om kaninen får ner baktassarna i frontstycket eller mellan bommarna, oavsett om bommarna ligger kvar eller ej. Klarar ni längden går ni vidare till nästa längd och då gäller samma sak så man blir uppkallad för framhoppning/hålla sig beredd osv. Du kan själv välja när du inte vill hoppa längre och meddelar då domaren att du väljer att stanna. Precis som i banklass får inte pådrivning vara stressande för kaninen, man ska hålla sig bakom den och ha en mjuk koppelhantering. Detta gäller för SKHRF, vet inte hur andra förbund har det :)

KaninCupcake
2018-05-07 17:28
#2

#1 Tack för tipsen! Glömde dock att anmäla mig till tävlingen, typiskt mig -.- Men jag kommer att spara tipsen för framtida tävlingar!

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

Upp till toppen
Annons: