Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 1199 ggr
Mirriz
2018-01-14 18:45

Kastrera Hoppkaninshane?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag funderar på att kastrera min hoppkaninshane, han skvätter en del och revirmarkerar med hakan typ heela tiden. Sen så har han ju en del hjärnspöken på banan. Nu är han lite drygt sju månader och vi har tävlat ca 8 ggr varav tre ministarter. Han har inte kommit i mål på någon av hans lättstarter utan kommit typ halva banan för att han är så luktig. Jag tänker att en kastrering kan hjälpa men jag vill inte att han ska tappa motivationen att hoppa. Och att han klarar de högre klasserna är ju något vi siktar mot. Har hört att hankaniner kan bli lata och tappa just motivationen efter kastrering. Har ni erfarenhet av detta? Han är ju ändå ganska ung så det kanske inte påverkar honom lika mycket eller? Han har i utöver detta ett fint humör. Helt klart min socialaste kanin. Kommer alltid springandes och vill mysa samt sitter han gärna och slickas. Detta vill jag ju inte ska försvinna. Hoppningen är ju inte det viktigaste men det skulle vara väldigt kul att få utvecklas med honom då det är min första hoppkanin. Vad hade ni gjort? Och vad har ni för erfarenheter? Sååå tacksam för svar

Annons:
[Frida Rydberg]
2018-01-15 00:04
#1

Har två kastrerade hanar i dagsläget och har haft någon tidigare också och ingen av dem har varit lat. Den ena kastrerades som ung och den andra var 2-3 år ungefär. Jag själv upplever sällan negativa effekter av kastrering utan snarare bättre fokus då inte lukter och annat distraherar dem. Möjligen att de inte är lika aktiva i hage på egen hand, men då får man helt enkelt träna dem mer i sele :)

Mirriz
2018-01-27 13:44
#2

#1 Tack för svar! :)

Upp till toppen
Annons: