Annons:
Etikettmin-hoppkanin
Läst 1337 ggr
Mintie
11/12/17, 6:13 PM

Gammal?

Hej allihopa! Vi har haft våran kanin i sju och ett halvt år nu, han har aldrig provat att hoppa. Vi köpte honom tillsammans med en hona som dog för två år sen. Nu till saken undrar jag om det över huvud taget är möjligt att lära honom hoppa över hinder. Jag har läst på lite om det men hittar inte något om någon som lyckats med att lära en kanin hoppning så sent. Han verkar vara frisk och hyfsat pigg, men lite överviktig. Dock har han alltid varit lite skygg och deprimerad sedan hans kompis dog. Tänkte bara ge honom något annat att tänka på genom hoppningen och knyta banden starkare till honom eftersom våra undulater stått mycket i fokus på sistone. Har absolut inte tänkt tävla med honom! Ifall det är möjligt ge gärna tips! Är det värt ett försök? Vet ni någon som lyckats? Tack i förväg:)

Dunisarna: Chic, Twix, Mango, Mintie, Sparky, Phoenix o Boss

Annons:
Emmai
11/15/17, 6:43 PM
#1

Tycker de är värt ett försök. Dock kanske man bör se till så kaninen inte är överviktig när man börjar hoppa. Så den är i bra kondis och vill springa mot hinderna. Prova med att börja lite försiktigt, kanske gå genom Hinderstöden. Beröm mycket efteråt. Sedan kan man lägga på första bommen och fortsätta så, men i kaninens takt förstås! Min 5 åriga kanin lärde sig att hoppa i maj detta år. Och han älskar de och springer på. De går som sagt i hans takt, och han är fortfarande på mini klassen då han känner sig lite osäkrare annars. Tycker definitivt att du ska prova, men ta de i kaninens takt och träna inte så länge och för ofta med tanke på åldern. Jag hopptränar min kanin en gång i veckan, varav går ut i sele så gott som varje dag för konditionen. När vi hopptränar brukar han få skutta över sammanlagt cirka 10-20 hinder vilket motsvarar ungefär 5-8 min träning :) kanske inte är så mycket men tänk på att selpromenader i t.ex skogen är bra för konditionen och viktigt eftersom kaniner behöver röra på sig mycket!

Mvh,
Emma
ʕ•ᴥ•ʔ

iWontBite
12/1/17, 2:56 PM
#2

Mår kaninen bra och verkar pigg tror jag inte det är några problem alls :) Lär gör man sig genom hela livet! Det är nog bara kroppen som kan säga stopp här, men titta på kaninen Benjamin Breeg som är nio år gammal nu och fortfarande hoppar elithinder utan problem.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Sirikan
12/3/17, 8:04 AM
#3

Jag lyckades träna upp en åtta-årig hona som aldrig tidigare vare sig hoppat eller sett hinder. Ett halvår senare kunde denna lilla tant hoppa elit utan större problem. Givetvis varierar förmågan från individ till individ men jag skulle definitivt rekommendera dig att försöka dig på detta. Kaninen kan dock vara en aning motsträvig till en början då den aldrig bekantat sig med hinder tidigare men lägger du ned den tid samt tålamod som krävs kan ni nog ta er en bra bit. Lycka till!

KaninCupcake
1/20/18, 7:11 PM
#4

Det funkar för de flesta kaninerna att lära sig, oavsett ålder. Alla kaniner kan ju hoppa, men man behöver träna upp dem att hoppa "på beställning". 

Testa att hoppa typ tre hinder på ca 5-10 cm höjd och se hur det går. Men med tanke på åldern så kan det ju vara så att kaninen inte orkar, eller att kroppen säger stopp, precis som #2 skrev. Håll lite koll, men om det går bra och kaninen i fråga inte har några invändningar så är det inga problem!

:)

Kolla in kaninernas sociala!

Instagram: _chocolate_bunnies_

Youtube: Polly, Plopp & Company

Upp till toppen
Annons: