Annons:
Etikettbild-film
Läst 1252 ggr
100000
10/10/17, 7:57 PM

Systemkamera

Jag har börjat fundera på att köpa en systemkamera för att kunna forta mina kaniner med på marken och även kunna fota andras kaniner på tävlingar. Så till frågan, Vad ska man ha för kamera och objektiv?

Det behöver inte vara en nybörjarkamera, men vill heller inte att det blir allt för dyrt!

Annons:
Sindri
10/10/17, 8:08 PM
#1

En systemkamera blir dyrt. Du behöver flera olika objektiv, externa blixtar mm.

Det finns kompaktkameror som ser ut som systemkameror och som har en fantastisk zoom, inbyggd blixt och en massa olika funktioner.

Själv har jag en Canon SX 60HS med 130xzoom, inbyggd blixt och möjlighet att sätta på en extern blixt om jag vill. Filmar i HD och har många olika inställningsmöjligheter. Betydligt enklare att släpa med sig än en hel väska med olika objektiv, filter, blixtar etc.

100000
10/11/17, 8:49 AM
#2

#1 Nu är det just en systemkamera jag är ute efter för att jag ska kunna byta objektiv ifall jag vill. Blixt är inget jag kommer använda och de flesta systemkameror har redan en inbyggd.

Moalinn
10/20/17, 3:58 PM
#3

Det finns många olika märken att välja mellan, så egentligen är det bästa svaret att gå till en vettig fotobutik och be om hjälp. Jag använder själv Nikon och föredrar dem framför de andra då jag inte tycker de ligger bra i min hand, men ett annat märke kan ju passa dig jättebra. Du kan välja i princip vilken kamera som helst idag och du får ett fantastiskt verktyg att jobba med. Nikon har D3000-serien som är anpassad för nybörjare, men det finns också D5000-serien som är minst lika bra för nybörjare + att de har andra bra grejer (till exempel vinklingsbar skärm). Du kan använda vilket objektiv som helst till både porträtt och sport, men ett lite längre, ljusstarkt är alltid att föredra. Använder själv ett 85 3,5 macro vilket fungerar hur bra som helst i alla lägen men andra föredrar ett mer ljusstarkt på kanske 2,8 eller kanske till och med 1,8. :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

iWontBite
12/1/17, 3:11 PM
#4

För att fota just kaniner så satsa på ett objektiv som du ska kunna ta snabba kort utan blixt och med bra zoom, dvs som ta upp ljus bra och har en normal brännvidd. Du vill ha ett objektiv som är snabbt att hitta fokus eftersom kaninerna rör sig fort, men jag tror inte det är något man kan veta utan att faktiskt testa objektivet. Det är säkert något du kan få testa i en butik.

Sedan vet jag inte mycket om kameror i allmänhet så de över har nog bättre koll på själva teknikdelen, haha.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Upp till toppen
Annons: