Annons:
Etikettallmänt
Läst 820 ggr
[Lollo 97]
2016-10-03 17:00

Träna/tävla hermelin/lejon korsning i medel -elit

Hej! Kan man träna och tävla en liten hermelin/lejon korsning på 900 gram i medel - elit? Och på längd och höjd? Fick höra från en att det inte är bra för deras muskler och ryggar och vill självklart inte träna eller tävla i dom klasserna om det är dåligt för min lille kille.

På videon testar han att hoppa 50 cm, han klarade några gånger och rev några gånger. (Detta är inget vi gör ofta)

Annons:
kaninsnobben78
2016-10-25 12:16
#1

Ja det kan man  Jag har korsningar jag tävla med

Bara om kaninen är klassade i den hjöden och kaninen har fått pinnar i klassen  om inte kaninen har några  pinnar så få man inte tävla den klassen  Då gäller det lätten  Om kaninen få tre pinnar  lätten så få man tävla i Medelsvåren

Riviniana
2016-10-29 22:57
#2

Har också hört att det kan vara dåligt för ryggen eller annat, men samtidigt är det många som tävlar ändå… Någon som har bättre koll på de mindre raserna får gärna svara, men jag skulle nog säga att de klarar av de höjderna så länge de är vältränade och har rätt muskler. Dock skulle jag träna rätt länge på varje nivå för att ge kaninen en chans att bygga upp de muskler som krävs, och inte "stressa" igenom de lägre "för att det är roligt att hoppa högre". (Jag är inte erfaren inom hoppningen alls, har bara läst och hört en massa. Här hemma har vi knappt hoppat mini ännu…😇)

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

[Lollo 97]
2016-10-30 18:38
#3

Tack för era svar :)

Just nu tränar vi bara lätt, lite medel ibland också men inte alls ofta. Tycker det är roligare när jag ser att kaninen tycker det är roligt och att den inte känner sig pressad för att den måste hoppa högt.

Riviniana
2016-10-31 00:21
#4

#3 Sund inställning där👍

"Be strong enough to stand alone, be yourself enough to stand apart, but be wise enough to stand together when the time comes."

Titta gärna in på lajv.ifokus

Sashhi
2016-11-07 12:23
#5

Jag skulle iallafall inte tävla en sådan liten kanin lika ofta som jag kanske skulle med en större modell pga att de måste ta i så mycket (kan även finnas större risk att de landar fel pga detta). Hade en dvärgharekorsning i samma storlek som tävlade i svår och hade nog någon pinne om jag minns rätt, men jag tävlade honom inte ofta över medelklass just för att han var tvungen att anstränga sig så mycket. De små har självklart också kapacitet för att hoppa högre klasser, men jag skulle vara lite försiktig iallafall.

Not your mom, not your milk.

Anoki
2016-11-07 13:27
#6

Sålänge man håller kaninen i god form funkar det bra. Sedan beror det helt på individen och dess kroppsform, vissa små klarar elit väldigt bra medan andra inte skulle göra det. Vanligt hos dom små är dock att dom tappar självförtroendet när det blir högt, så därav är det inte vanligt att dom kommer så långt över msv. :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: