Annons:
Etikettavel-färg-genetik
Läst 1378 ggr
missan´s
2/23/16, 8:00 AM

Saga bettfelsbärare?

Diamonds S Ch Cherub of The Mist, kallad Saga. 

Har hon lämnat avkommor med några defekter eller?  Har pratat med en uppfödare som ska ta en kull där bland annat Saga är besläktad med ena "föräldern". Uppfödaren har i sin tur pratat med uppfödaren av Saga (om jag minns rätt?) som sagt att det bara är ett rykte att saga har lämnat avkommor med defekter. 

Vad säger ni?

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
Mickis1994
2/23/16, 10:37 AM
#1

Saga själv har inte lämnat defekter däremot har hon barnbarn som har lämnat bettfel. Saga har fött 11 (eller om det är 14?) levande kullar, däremellan kan hon ha gått tom, haft kullar som varit dödfödda eller som hon "kastat" bort. Dessa finns ingen information om.  Exempelvis Sagas barn  Khaos Gt Ch Diamond Blackfan "Lusen" har lämnat bettfel. Lusen i sin tur har även opereras för ryggproblem, och har efter det använts i avel. Lusen har fått minst 14 kullar enligt ägarens hemsida.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

kyrkeliden
2/23/16, 3:13 PM
#2

Khaos Gt CH Tombusgav bettfel i en kull med CH Chanel Cristalle som uppf. av den kullen skrev ut.

Saga sj. har gett en unge med katarakt, vilket kan tyda på att hon bär EC.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

kyrkeliden
2/23/16, 3:18 PM
#3

Khaos Gt CH Tombus - gett bettfel

E: EKG's Gd CH Jean Paul | U: Diamonds S CH Cherub of the Mist

Lineas Noble Dutch - gett Max Factor

E: Khaos Baron Gruff (EU: Saga) | U: Kivis S CH Pulu Maraya

Regnbågens Black Cashmere - gett bettfel

E: Khaos Gt CH Diamond Blackfan (EU: Saga) | U: Stjärnan's Radisson

Romëos Akward Story - gett bettfel

E: Lykkes Ralph Lauren | U:  Khaos CH Amazilia (UE: Khaos Diamond Blackfan,  UEU: Saga | UU:Saga)

Runaway's Sotsvanse - gett bettfel

E: Khaos Gt CH Tombus (EU: Saga)  | U: Hiroshi (renrasig holländare)

Volantos Sidewinder av Eikhaugen - gett bettfel

E:  Eikhaugens Gt Ch The Final Detail | U: Regnbågens Fairy Tale (UE: Lusen, UEU: Saga)

Lusen  Diamond Blackfan

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

missan´s
2/23/16, 3:31 PM
#4

Oj det vart en hel del… Då vet jag. Blir nog ingen avelskanin utav ungen jag förhoppningsvis skaffar från den kullen (om jag gör det)… 😟

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

missan´s
2/27/16, 8:58 AM
#5

Har pratat lite med uppfödaren och de säger att det inte har uppstått några defekter, då de har avlat på tre generationer, och det har inte kommit fram några sjuka ungar, vilket det borde gjort om det vart sant att det fanns bettfel.. Så att det därför är rent att avla på, säger de. 

Jag fattar typ ingenting. Vissa säger att det är sant det där med defekterna hos Sagas avkommor medan vissa påstår att det bara är falska rykten. Men bara för att det inte föds några sjuka individer, så kan väl de ändå bära med sig defekter, alltså bli "defektbärare" eller vad det heter? 🤔

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Mickis1994
2/27/16, 11:01 AM
#6

Det är inte falska rykten att Saga har barn och barnbarn som gett bettfel. 

Säg såhär: Om Saga bär på bettfel, så bär hälften av hennes avkommor på genen som er bettfel. Dom kaninerna i sin tur, ärver ner denna gen till hälften av sina avkommor osv. Så ja, i mina ögon har avkommor efter Saga en stor risk att bära på bettfelsanlaget. Personligen tror jag att bettfelet kommer från Saga men det är mer en personlig åsikt . . .

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Annons:
missan´s
2/27/16, 3:14 PM
#7

#6 Aha… Vad synd bara att uppfödare fortsätter avla på de här defektlinjerna… Och dessutom fel informerar oss köpare är ju inte heller bra, särskilt just om att de är perfekta som avelsdjur…  🤦‍♂️

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Mickis1994
2/28/16, 5:54 AM
#8

Eftersom alla har olika uppfattningar om defekter, (vilka som bär på det, hur det ärvs ner, vilka man bör ta ur avel om man upptäcker det osv osv) så är det lite av en djungel det här. Så det gäller att skaffa sig en egen uppfattning. Arris och Exit är två individer som man VET har gett bettfel men ändå syns som lite överallt. Men en av anledningarna till att man fortsätter avla på dessa två tror jag är att dessa linjer ger generellt sätt bra hoppare.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

missan´s
2/28/16, 11:27 AM
#9

#8 Jaha, då förstår jag. 🙂

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

kyrkeliden
2/28/16, 5:59 PM
#10

Det stämmer de giort nära parningar i den släkten. Men andelen ungar som fötts är för få för att man ska kunna säga att de är rena från bettfel. Ingen kan säga det om sina led idag.

När det dyker upp flera fall med samma kanin i (se listan ovan) och där det är ungar från olika kullar efter Saga, då tycker jag man ska vara försiktig.

-------------

Tyvärr är det så att folk ser ära och meriter som viktigare än kaninernas välmående i många fall inom sporten, tyvärr. Det är lättare att strunta i dessa saker, och ja, försvara sig med att det är rykten…. Tyvärr ngt som aldrig verkar förändras.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

missan´s
2/28/16, 6:03 PM
#11

#10 Jo tyvärr tänker ju många så… 😕

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

kyrkeliden
2/28/16, 6:04 PM
#12

Vet inte varf. följande inte kom med i listan ovan, här är två till:

Gt CH Diasay Meteora - gett bettfel 

E: Khaos Gt CH Diamond Blackfan | U: Hönsehusets Gt CH Too Nice to say no

Khaos Gt CH Tombus - gett bettfel

E: EKG's Gd CH Jean Paul | U: Diamonds S CH Cherub of the Mist

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Upp till toppen
Annons: