Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 812 ggr
Buskaninen
2/17/16, 8:46 PM

Frågor!

Hej!

Jag är en liten filur som har några frågor :)

1. Min kanin är ca 5 år, är hon för gammal för kaninhoppning?

2. Hon har aldrig riktigt varit "seltränad" så att man kan styra och så. Nu har jag börjat med det, men ibland när jag smackar och hon inte går (håller på och lära henne att smack betyder framåt) så brukar jag typ ta ner handen och ibland putta lite. Då ibland så hoppar hon runt och vägrar gå. Sen fortsätter hon så. Det är jobbigt, vad beror det på?

3. Min kompis går ut med sina innekaniner i snön, och hoppar typ varje dag. De är ca 8 månader och har inte gått i sele mer än några gånger. Man ser att de fryser och hon började hoppa 30 cm. Sen om de inte hoppar så typ tvingar hon de. Fde sitter i små burar och får ibland inte mat eller vatten på nån dag. I tre dagar har hon bara gett de godis. Jag undrar, är det djurplågeri? Asså inte djurplågeri, men det ska väl inte vara så? Jag och min andra kompis vet inte hur vi ska säga till henne att kaninerna inte mår så bra…

Hoppas nån har svar :)


Annons:
Fridaaaa
2/17/16, 8:49 PM
#1

Man bör inte hoppa oftare än 1-2 ggr/vecka, max
Och börja så pass högt, och icke så seltränade kaniner är inte vidare smart :/ 

Detär djurplågeri ja, och hade jag tagit bilder på/ filmat och anmält till LS,.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Buskaninen
2/17/16, 8:51 PM
#2

Men vet inte, alltså, vill inte förlora henne som vän. Hon kommer bli jättesur. Men man blir verkligen ledsen när man ser hur kaninerna mår ;/


Fridaaaa
2/17/16, 8:51 PM
#3

#2 Kaninernas hälsa är viktigare än vänskap.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Buskaninen
2/17/16, 8:52 PM
#4

Jo, jag får göra det.


missan´s
2/22/16, 8:49 AM
#5

1. Nu vet jag inte i vilken kondition din kanin är i, men det är säkert ingen fara om ni hoppar låga hinder, med 1-2 bommar. Kom ihåg att inte pressa henne att hoppa bara, för det kan nog dels bero på hennes ålder att hon känner att hon inte klarar av att hoppa då. Så hon är försiktig. 

2. Hon kanske blir rädd eller känner sig obekväm. Ta det i kaninens egna takt, låt henne springa/gå när hon känner för det och följ med henne. Sedan om hon går någonstans där hon inte får vara får du ju såklart flytta på henne, men inte genom att dra i kopplet utan genom att lyfta upp henne och vänta henne åt ett annat håll dit hon får gå. Kom ihåg, det är ingen hund utan en kanin, och de styr man inte. 🙂

3. Prata med kompisen. Säg att ni inte menar något illa, men att du vet att kaninerna måste ha mat och vatten varje dag, samt att man inte kan tvinga en kanin att hoppa. Om hon blir sur och inte bryr sig, prata med dina föräldrar och be de prata med hennes föräldrar. Om det inte hjälper så får ni anmäla. Men se till så att det inte dröjer, om de inte förbättrar sin djurhållning och hantering. 👍

Lycka till! 😉

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Buskaninen
2/22/16, 7:23 PM
#6

#5

Tack :)

Jo, hennes kondis är inte på topp, men det är den jag håller på och bygger upp. I övrigt är hon en pigg och glad kanin som förmodligen har några år kvar :)

Jag tänker inte börja hoppa henne förens hon är helt trygg med selen. Föressten håller det där "hoppa runt" problemet på och löser sig, hon blir bättre och bättre för varje dag!


Annons:
[fin_kanin]
2/25/16, 7:38 PM
#7

Så länge hon tycker det är kul att hoppa!:)

Upp till toppen
Annons: