Annons:
Etikettavel-färg-genetik
Läst 2726 ggr
missan´s
2015-10-17 07:33

Varför undvika Exit i avel?

Jag kommer förhoppningsvis skaffa en hoppkanin till våren. Den kull jag har kollat på kommer vara släkt med Mellangårdens Ch Exotic Lasting "Exit". Står på flera sidor att man ska ha koll på det men inte mer än så.. Är rätt så ny på det här med hoppkaniner…

Varför ska man undvika honom i avel?

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Annons:
Zofie
2015-10-17 17:45
#1

Exit har gett avkomma/or? med bettfel. Det innebär att han själv bär på defekten och hans avkommor därför också kan bära det. Defekter, likt övriga anlag, kan ligga dolt i generationer.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Sashhi
2015-10-18 00:12
#2

Planerar du att avla finns det ju ganska många linjer man helst ska undvika, men det är lite smaksak från person till person hur allvarligt man ser på vissa led, men de två leden man alltid brukar nämna som inte är populära i avelssyfte är Exit och Arris (+ Cluedo, Arris kullbror), då båda har gett bettfel i flera led.

Not your mom, not your milk.

Sashhi
2015-10-18 00:15
#3

Vill du hålla koll på linjer/kaniner som gett defekter (främst Max Factor och bettfel) så finns det en Facebookgrupp i mån om den svenska hoppkaninaveln som har en lista på kända defektgivare.

Not your mom, not your milk.

missan´s
2015-10-18 08:15
#4

#1 #2/#3 : Okej, för jag har kanske tänkt ta en kull senare med den ungen.. Men det känns ju inte alls bra om det finns defekter bak i släkten… Kanske är bättre att välja en annan kull i så fall? 

Får fundera lite på det och prata med uppfödaren. För hon skulle eventuellt också behålla en unge därifrån men hon skulle ha den enbart som hoppkompis…

Återkommer :)

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

Sashhi
2015-10-18 09:15
#5

Jag tycker inte att det är okej att medveret avla på linjer som har gett bettfel på det sättet, då kommer hopplinjerna aldrig bli fria från bettfel och andra defekter. Ska du avla rekommenderar jag något så obesläktat som möjligt, eller hyfsat obesläktat. Det är därför jag har slutat med aveln inom hoppningen då det tidigare varit mycket mörkerläggning i vilka som har gett bettfel, så jag har mina som tävlings- och gårdskompisar istället.

Not your mom, not your milk.

jees
2015-10-18 10:48
#6

#3 Vad heter den sidan?

Annons:
Sashhi
2015-10-18 11:18
#7

#6 Sök på "Svensk Hoppkanin" så bör det komma upp!

Not your mom, not your milk.

missan´s
2015-10-18 19:50
#8

Jo, nu har jag pratat med uppfödaren och hon har beslutat att inte ta den kullen pga detta. Ett bra val tycker jag.👍

Vänliga hälsningar Ellen GladStjärnor

kyrkeliden
2015-10-19 18:56
#9

Söker man på bettfel på kullreg får man upp en bråkdel av allt som finns. Tyvärr är det som Sashhi säger mycket mrkerläggning, har varit o är fortfarande skulle jag säga. 

Defektfria linjer kan man aldrig garantera, oavsett två helt "obesläktade". Våra hoppkaniner stammar från dvärgväduren, och dvärgraserna är de som har främst problem med olika ärftliga defekter. Varför? För att det är populära raser och med det kommer en oseriös avel in.

Exit har gett unge hos Flamencos Hoppkaniner (Beatlesk ullen) som hade bettfel, samt Kårbergets Fola Seca som hade tångbett hela livet. Även det klassat som ett bettfel men hade ändå tur kan man väl säga som kunde leva med det. Sen så är Exit morfar till Arris o hans syskon vilket är ett led man avlat mycket på och där det finns fler än en drabbad individ.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

kyrkeliden
2015-10-19 18:57
#10

#8 En sund inställning!

Kan bara säga välj uppfödare med omsorg. Det är i mitt tycke inte alltid de mest "kända" eller de som hållit på längst med avel eller de vi helt enkelt kallar "stora uppfödare" som har de sundaste värderingarna kring defekter. Tyvärr!

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Upp till toppen
Annons: