Annons:
Etikettallmänt
Läst 855 ggr
Sashhi
10/13/15, 11:16 AM

Att resa med flertalet kaniner

Vet att genom alla åren jag har varit kaninhoppare så har det varit problem med SJ och deras regler om hur de inte är konsekventa i hur de tacklar när någon reser med många kaniner/djur i allmänhet (fler än två). Vissa får betala hiskeliga summor för de extra kaninerna, vissa får åka med 10 kaniner utan ett ljud av konduktör,  vissa betalar en extra slant i förväg (extra biljett) för kaninerna, och andra blir nästan avkastade. Jag har själv kört stilen att jag tar med alla kaninerna ombord på en pirra och ställer dem i bagageutrymmet, brukar inte bli tjafs då kaninerna ses mer som bagage än sällskapsdjur då. Men är det ont om plats i tåget, då kan det bli ett jäkla liv på konduktören (ibland tjafsar de oavsett om det är tomt i tåget eller fullt).

Därför bestämde jag mig för att mejla SJ och höra vad det faktiskt är som gäller, eftersom att man aldrig vet hur konduktören ska reagera. Förhoppningsvis hjälper detta vissa. Fick detta i svar:

"Tack för ditt mail gällande djur ombord på tåget.

Jag kan se att vi inte har hållit en tydlig linje kring dina resor med djur.

Det rådande reglerna är att du får tar med dig två djur kostnadsfritt.

På våra dagtåg kan du kostnadsfritt ta med dig två sällskapsdjur så länge de får plats på golvet vid din sittplats och inte inkräktar på dina medpassagerares utrymme. För större sällskapsdjur, eller om du vill ha större utrymme för ditt sällskapsdjur, tillkommer en kostnad (samma pris som en ungdomsbiljett på sträckan). Desamma gäller om du reser med fler än två djur, då tillkommer samma kostnad vilket som sagt motsvarar priset av en ungdomsbiljett på sträckan.

Med denna informationen hoppas jag att du i fortsättningen ska veta vad som gäller, välkommen ombord önskar vi dig och dina djur!"

Not your mom, not your milk.

Annons:
Upp till toppen
Annons: