Annons:
Etikettallmänt
Läst 491 ggr
Kaninernaa
9/27/15, 12:39 PM

Hur lär jag min kanin att hoppa?

Jag har 2 hanar som inte är så gamla ca3-4 månader. Jag undrar hur jag kan få dem att hoppa.. Hur jag en gör verkar dem inte fatta. Jag har prövat att locka med godis, försöka gå banan med dem, lyfta över dem och se fall dem fattar, klia under tassarna. Dem hoppar jätte gärna ur hagen och över annat men inte när dem ska. Snälla hur ska jag göra get snart upp.

Annons:
Evelina!
9/27/15, 7:04 PM
#1

Vissa kaniner går det helt enkelt bara inte med. Åtminstone inte som nybörjare, är min erfarenhet. Men först och främst, har du lärt in "gas" och "broms" ordentligt? Med detta innebär att kaninen får en naturlig framåtbjudning när selen är på och kopplet slakt, dvs den låter bli att tvätta sig, äta gräs osv och att den förstår att när det är stopp i kopplet inte får panik utan väntar på nästa "kommando".

När detta väl är inlärt och du ska hoppa, börja med 2-3 låga (max 10-15 cm) hinder, med tre meters mellanrum, och sätt kaninen framför. Sitter de kunskaper som jag beskrivit ovan kommer kaninen hoppa mot hindret, nosa lite kanske, och sen hoppa över. Sedan är det bara att hålla den fokuserad på nästa hinder (stannar kaninen upp, analysera "felkällan", t ex koncentrerad på annat - lyft lite lätt under magen och få kaninen att åtminstone titta på hindret) och fortsätta. När ni kommit "i mål", börja om igen och fortsätt tills kaninen fattat vad det går ut på (brukar ta 3-4 gånger) och hoppa sedan max en gång i veckan.

En annan sak som jag varmt rekommenderar är att du går en nybörjarkurs hos en hoppklubb, där de lär ut grunderna och man får även hjälp att träna sin egen kanin. Jag gick en nybörjarkurs med min första kanin och det var verkligen sååå värt det. Lycka till!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Kaninernaa
9/27/15, 7:21 PM
#2

Ja kaninen kan att den ska gå och stanna så. Jag la ut "plank hinder" (har inga riktiga o tänker inte skaffa det om det inte är något min kanin gillar så känns onödigt.) drt var ca 5-10cm tre stycken börja med första (lägsta) men han liksom springer runt själva hindret i stället.. Pröva att köra mot en vägg sen en planka på ena sidan men den på siden välte han bara. Han är jätte framåt annars. Kostar det mycket med en kurs?

Kaninernaa
9/27/15, 7:22 PM
#3

Och vart finns kurser isåfall? Finns det någon i Småland/ Östergötland? När är det?

Evelina!
9/27/15, 7:43 PM
#4

Håller du emot i kopplet när han försöker springa vid sidan av? Man måste vara väldigt tydlig med att det är bara åt det här hållet (över hindret) som är aktuellt. Går han åt något annat håll, ska det vara stopp direkt och sedan att du korrigerar honom till rätt håll med hjälp av händerna (inte dra i kopplet).

Klubben Smålands kaninhoppare ligger vilande för tillfället, men Östergötlands kaninhoppare finns (http://ostkh.weebly.com/). En kurs håller på en dag (ca 4-6 timmar) och brukar kosta runt 100-200 kr. Hör efter med klubben när/om de arrangerar kurser och träningar.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Upp till toppen
Annons: