Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 556 ggr
Idlil
8/8/15, 5:16 PM

lägga upp träningscheman

Jag har länge haft svårt med att komma på  ett bra träningschema till kaninerna..

De som tränas just nu är kondition, styrka & banhoppning (krok & rak) men jag har aldrig haft något bra schema att följa..

Så tänkte kolla här om någon har ett bra som jag kan följa? De tävlar rätt aktivt så mellan tävlingarna (en-två veckor mellan) blir det antingen liten promenad eller styrketräning en gång innan tävlingen just för att hålla igång lite mer än i hagen.

De har en riktigt stor hage så när dom har vilodagar skuttar dom och rör på sig ordentligt om dom vill själva.

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Annons:
RebeccaG
8/9/15, 2:47 AM
#1

Såhär ser mitt träningsschema ut för långöronen hemma: 

Mina 'lediga' dagar. 
- Hagtid: Ut i hagarna så tidigt som möjligt. 
- Fysisk träning: Kaninerna tas ut i turordning och springer 1-2km, antingen på joggingspåret eller så är det backträning i skogen. 
- Muskeldrag: Jag drar/masserar ut muskler för att minska risken för mjölksyra. 
- Hagtid/Vila: Ett par timmars druttande i hagen.
- Mental träning: 5-10min mental träning, var annan/var tredje dag. Antingen via klicker eller pussel/problemlösning. 
- Hagtid/Vila: Ett par timmars springande i hagen. 
- Kvällsmat/In i buren: Vid solnedgången kommer kaninera in i buren och serveras kvällsmat. 

Mina 'upptagna' dagar, vid jobb/skola: 
- Hagtid/träning: Kaninerna varvar mellan träning(jogging 1-2km) medan dom andra är i hagen och druttar ett par timmar, beroende på hur mycket tid jag har. 

Jag hoppar sällan mina regelbundet tävlande kaniner hemma. Enda gången dom hoppar hemma är om dom klassat upp sig, så dom får känna på de nya hindren innan debuten. Nya/ej vana hoppade kaniner hoppas 1 eller max 2ggr/vecka(ofta under helgen) för att komma in i det hela. 
Ungdjur har selträning 1 gång/dag istället för fysisk träning tills dom vant in sig till 100%.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Idlil
8/11/15, 11:20 AM
#2

toppen tack! :)

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

RebeccaG
8/11/15, 3:29 PM
#3

Kan vara värt att nämna; Dagen efter tävling eller en dag i veckan så har dom vilodag och bara går och druttar i hagarna.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Idlil
8/11/15, 6:38 PM
#4

Ja, precis så har jag också.

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

Upp till toppen
Annons: