Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 2340 ggr
Moalinn
2015-08-01 21:42

Vägrar på tävling

Övarps Mister Fluff var namnet, jättetrevlig och världens mest underbara kanin. Han är en okastrerad liten gosse på 2år. Har haft honom i min ägo i 1,5år och har hoppat från det att han kom till mig, tror även uppfödaren hoppade med honom lite grann. Han vägrar hoppa på tävling. Tävlar inom SKAF KH.

Vi startade första tävlingen i oktober förra året, krok. Han vägrade totalt vilket jag förstår då det var helt nytt allting och hindren var väldigt svåra.
Andra tävlingen var LU i Vänersborg, krok, då hoppade han men var lite långsam och hade typ 2 hinder kvar när tiden tog slut.
Tredje tävlingen var i april, rak. Då hoppade han på ett fel i grunden och vägrade ut sig i omhoppningen.
Fjärde tävlingen var i  början av maj, rak, då hoppade han med lite fart mellan hindren. 4 fel tror jag han fick.
Femte tävlingen var i slutet på maj, rak, då var det blött och det blåste halv storm och han vägrade hoppa. Förstår honom.
Sjätte tävlingen var i juli, rak, alltså fått vila i en månad från hoppning, hoppar superfint på framhoppningen men vägrar på banan.
Sjunde tävlingen var idag, krok. Bra väder, inte allt för mycket folk, hoppar jättebra på framhoppningen men vägrar på banan.

När han vägrar går han fram till hindret, kollar och svänger runt så han har hindret i ryggen.

Hemma är han inte heller alltid jättepigg på att hoppa men bortaplan fungerar så länge det inte är tävling. Han tycket det är kul att vara med, kan hoppa och är jätteduktig även om han inte hoppar mer än nödvändigt.

Min fråga är, vad tusan ska jag göra med honom? Har ni några bra tips och idéer? Kanske har varit med om något liknande? Jag känner mig helt maktlös. Samtidigt som jag inte vill tvinga honom att hoppa så vet jag att han kan.

Vet att det kan ta tid för dem att komma igång på tävlingsbanorna och allt sånt, och jag är villig att ge honom den tid han behöver men tänker mest om det finns något man kan göra eller om det enda som finns är just tiden.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
[RC1393]
2015-08-01 21:54
#1

En av mina hanar är likadan, hemma är han världens tornado som jag rent av har svårt att hänga med och river inte en pinne, men på tävling hoppar han knappt och gör han det så river han ofta. Det har blivit bättre genom mycket träning på nya platser (förflyttar mig runt husets ängar och intilliggande lämpliga platser). Jag försöker även se till att träna honom sist så att det är lite lukter i luften och sedan försöka få honom att fokusera ändå. Tror att det och att ha tålamod är det bästa man kan göra, sen återstår det att se om det släpper längre fram.

maoliin
2015-08-01 21:55
#2

(Är ingen expert så ta detta med en nypa salt)

Det första sakerna jag tänker på är att det kan vara med miljön och ljuden att göra. Tävlingar är ju oftast på en plats där kaninen aldrig varit innan och allt är annorlunda från där hemma. Det luktar annorlunda, låter annorlunda och där finns annat folk. Så det jag tänker är att träna honom hemma fast på en annan plats, kanske någon gräsplätt 100 m bort eller liknande. Han är ju inte dum utan det känns mer som att han inte är bekväm med miljön. Så träna honom kanske på olika hinder hemma så du inte har samma varje gång, om du förstår. 

Om det inte funkar så kan det annars vara att han inte tycker att det är kul längre. Alla kaniner gillar ju inte pressen de får på tävling men de gillar det lite lugnare. I och med att han hoppar fram så känns det inte som att han är sjuk eller har ont. 

Hoppas att detta var till lite hjälp i alla fall och hoppas att det löser sig. :)

Moalinn
2016-02-14 19:33
#3

Lite sent svar men tack så mycket för tipsen! Jag ska ta tag i honom nu i vår och se vad jag kan lyckas åstadkomma. Fortsätter han vägra kanske det är bäst att låta honom vila från hoppningen helt? Som det är nu får han vila från hoppningen i snitt 3-4 månader mellan tävlingarna. Hoppar alltså ingenting under denna period. Har även testat att hoppa varje vecka vilket inte gav något vidare bra resultat.

På träningstävlingar är han superduktig, oavsett om det är inne eller utomhus, men när det är tävling tar det totalt stopp. Jag vet inte om det är mig det kan vara fel på? Skulle inte säga att jag blir nervös men jag ändrar min inställning ganska rejält i och med att vi inte kommit igenom en enda tävlingsbana sen ungefär ett år tillbaka. Vad tror ni om att låta någon annan tävla honom nästa gång? Har en kompis som är väldigt duktig, och dessutom hållit på med kaninhoppning bra mycket längre än vad jag har gjort, som jag skulle kunna fråga om hon har lust att testa. Eller är det dumt? Självklart får hon träna och känna lite på honom innan!

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

[Frida Rydberg]
2016-02-15 08:19
#4

Hur mycket hoppar du fram honom? Du kan testa att bara hoppa ett språng på framhoppningen och se om han har mer ork kvar till banan. Händer ganska ofta att folk hoppar fram för mycket (nu vet jag ju inte om det är så i detta fall) så att kaninen inte har tillräckligt med ork kvar till banan. Det med att vända rumpan till brukar vara ett tecken på osäkerhet. Det kan komma genom att kaninen helt enkelt är osäker, men ibland är det också trötthet som utlöser det beteendet. Många blir osäkra när de är trötta också. Det är en relativt oerfaren kanin du har så med den skulle jag hoppa med regelbundet hemma så att den får in mer rutin. Att vila 3-4 månader mellan tävlingar brukar inte fungera för då "glömmer" de lite vad de ska göra. På tävlingsplatsen skulle jag testa att hoppa bara fram 1-2 språng om den gör det bra och utan större problem. Försök att hålla dig själv lugn och bli inte frustrerad (är så himla lätt att bli det, särskilt i situationen du är i) och för sen på banan på samma sätt som hemma. Du kan absolut testa att låta din kompis hoppa med kaninen. Det brukar vara positivt när man själv fastnat

Moalinn
2016-04-29 17:10
#5

Brukar inte hoppa fram mer än en gång, alltså tre hinder (förutsatt att han inte river det sista hindret). Kan mycket väl vara så att han inte orkar, men frågan är ju då varför han orkar på träningarna men inte på tävlingarna? Vissa tävlingar är det mindre folk och kaniner än vad det är på träningarna.

Idag hoppar jag honom en gång i veckan, går promenader 2-3 gånger i veckan och sen får han komma ut i hagen så fort vädret tillåter. Så han är ju inte helt ur kondition.

Jag har liksom ingen teori alls på varför han gör så här. Vi tog oss igenom en rakbana för någon månad sedan, 0 fel och det tog mindre än en minut. Sen vägrade han på omhoppningen. Vi tävlade krok för ett par veckor sedan och där hoppade han första hindret men sen vägrade han. Vi har aldrig kommit igenom en krokbana, endast tre rakbanor. Jag vet inte om jag ska be kompisen tävla honom nästa gång, hon har fått testa honom lite och hon kom på en del knep så skulle vilja se om hon lyckas få honom igenom en bana. Saken är att nästa gång är det rakbana och vet inte när nästa tävling efter det är. Eller så tar kompisen honom nu och så tar jag ner honom i den inofficiella klassen "lilla skutt" som skaf kh har skaffat, där hindren är lite lägre, på en tävling efter det. Han hoppar jättebra och han klarar högre (och längre) hinder, men kanske är så att han helt enkelt bara inte tycker om höjden. Det är ju värt att testa iallafall!

Jag skriver väldigt långa kommentarer haha, men tycker det är skönt att få skriva av sig och eventuellt få lite tips. Han är en knepig liten herre där flera är med och spekulerar i hans beteende.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
2017-01-01 22:22
#6

Jag har glömt att säga att han i somras plockade en pinne i rak 😮 Hoppade på 1+0, helt fantastisk var han. Fortfarande rätt chockad över det hela haha! Han förstörde dock hela min plan med att plocka ner honom en klass men vad ska man göra. Nu för tiden följer han endast med på utomhustävlingar där det är rakbana, eventuellt inomhus på rakbana också men det är sällan det är rak inomhus.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
sossos
2017-01-02 11:10
#7

Åå vad roligt, har det vart några tävlingar sen dess? :)

Pets are not our whole life,
but they make our life whole

Fokus_on_Pepsi
2017-01-03 10:45
#8

Åh!

Va kul att det blev bra till sist.

Moalinn
2017-01-13 22:42
#9

Nej, det har inte varit så många tävlingar sen dess med tanke på gulsoten men tre stycken krokbanor har vi testat iallafall. Oplacerad i två av dem, hoppade på 2+4 i den tredje som också var den senaste. Tror han väljer sina strider alltså haha 😃

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Upp till toppen
Annons: