Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 684 ggr
Cajsis7
2015-07-14 17:21

Vill inte springa mellan hindrena...

Hej!

Jag har en fyraårig kanin som har tävlat lite i kaninhoppning under hans liv. Han kan hoppa väldigt högt men jag har ett problem. T.ex när jag tränar hemma i trädgården på dagarna så vill han inte springa mellan hindrena.  Han stannar bara och äter gräs. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att få honom att fortsätta springa…..(när jag tränar honom har jag inte alls höga hinder, typ 20cm)

Någon som har något tips på hur jag kan göra?

(om jag har lagt inlägget i fel grupp kan någon gärna ändra den)

Zingo

Annons:
Smilla Kanin
2015-07-18 12:23
#1

Jag hade samma problem med min lille pojk. Jag provade att höja hinderna lite och det funkade. Han gillar att ta i och hoppa lite högre.

Sedan har jag läst om andra som har ett kommando för "fram" alltså springa.

Sedan kan du ju putta lite på honom och lyfta upp honom typ 5 cm lite i magen.

Är inget bra på sådant här, men det kanske kan funka?

Cajsis7
2015-07-18 17:32
#2

Ja kan kanske prova att höja hinderna lite med tanke på att han kan hoppa väldigt högt. Har försökt lyfta lite många ggr men han total vägrar. Men att hoppa verkar han annars tycka e kul….

Zingo

lovemysack
2015-07-21 12:58
#3

Det du ska göra är att träna på ökade tempoväxlingar utanför banan. När du är ute och promenerar ska du alltid göra en, två, tre tempoväxlingar. Nu eftersom din kanin inte går så ska du börja med att lära han att han ska gå när du kommer nära. Stå still med långt koppel, börja spring lite försiktigt mot honom och pussa på han. (Om han fortfarande står still när du är framme vid honom ska du lägga till en putt på han) På så sätt lär du han att han ska springa när du kommer nära och pussar. Sen kan du utveckla att springa fortare och saktare… :) På banan sen om han stannar och äter gräs (urfocus) ska du ta upp honom i famnen, släppa ner han och ge han en putt. På så sätt får du din kanin att springa mellan hindren. :) Lycka till!

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Smilla Kanin
2015-07-21 18:47
#4

#3 Med ditt svar ordentliga svar känner jag mig helt dum i huvudet 🤐😃

lovemysack
2015-07-22 09:26
#5

#4 haha, jag är kaninhopparnörd såå XD

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Cajsis7
2015-07-22 18:06
#6

#3 tack för tipset, det måste jag träna på nästa gång han e ute på promenad :)

Zingo

Annons:
Upp till toppen
Annons: