Annons:
Etiketttävling-resultat
Läst 1618 ggr
aliiciaj
2015-04-21 15:35

Tävla utan framtänder?

Får man tävla i kaninhoppning i Stockholm med en kanin utan framtänder? Min kanin som jag tränat mycket kaninhoppning med ska operera bort framtänderna på måndag efter att de blivit snea av en olycka. Hon kastrerades för två månader sedan och då bad jag veterinären kolla så att kindtänderna var okej och det var dem. Så en operation av framtänderna skulle alltså göra henne frisk, hon skulle inte behöva klippa dem eller så sen. Veterinären sa dock att det är svårt att få ut de två minsta framtänderna, de bryts ibland av när man drar ut dem. Då kommer de ju återbildas och vara de enda framtänder hon har. Men veterinären sa att det inte brukar vara någon fara, om det är en av de mindre tänderna som är kvar brukar den slipas ner i rätt höjd ändå med rätt föda trots att ingen underhand nöter emot den. Den här veterinären har varit med och gjort många operationer på kaniner och dragit ut framtänderna, och hon sa att hon i de flesta fall fick med alla tänder så jag får hoppas på det. Om jag skulle komma till en tävling med en kanin utan framtänder eller i värsta fall att hon hade kvar en av de mindre framtänderna, skulle jag bli nekad att tävla då? Veterinären jag var hos sa att hon inte skulle lida efter denna operation, de kan äta lika bra utan framtänder som med. Då borde väl min kanin räknas som en frisk kanin?

Annons:
sfut
2015-04-21 21:33
#1

Vad jag vet så är det en i Stockholm som tävlar med en kanin utan framtänder.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Mickis1994
2015-04-21 21:48
#2

Jag skulle säga så här. Att det är okej att tävla en kanin med bettfel (i detta fall, saknad av framtänder) så länge bettfelet inte påverkar kaninens hälsa i övrigt. 

Dvs. i det fall som du beskriver skulle jag säga att det är okej att tävla kaninen.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Henni-Chan
2015-04-29 23:06
#3

Viktigt att tänka på är att kaninen inte får gå på någon typ av behandling när den tävlar det vill säga mediciner. 

Sen står det i reglementet för kaninhoppning att kaninen ska vara fullt frisk för att få starta. Så länge kaninen kan äta och fungera som vanligt (precis som #2 säger) anser jag att den får starta.

Om jag nu skulle tävla en kanin utan framtänder skulle jag säga vara tydlig att informera aktuell domare, så att inga missförstånd skulle uppstå.

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

aliiciaj
2015-04-30 17:05
#4

I måndags opererades hon, tyvärr lyckades inte operationen helt för en av hennes tänder bröts av när de skulle dra ut den så hon måste förmodligen opereras igen. Och hon äter och är normal i sitt sätt. Dock måste jag klippa hennes hö och grönsaker sa veterinären tills hon lär sig hur hon ska äta utan framtänder. Jag märker själv att hon inte kan äta för stora saker t.ex en maskrosblomma för hon vet inte riktigt hur hon ska få in den i munnen utan tänder. Men jag tror också att hon har lite ont, och inte riktigt kan ta i. Så tror nog det blir bättre med tiden. Hon går på metacam resten av denna vecka, men hade ändå inte tänkt tävla henne denna vecka :)

kyrkeliden
2015-05-30 19:03
#5

Nu är det ju ok att ha hö löst i buren. Förr var det tvunget att vara i höboll och då vet jag att det var en ägare vars kanin saknade framtänder som fick söka dispens, då kaninen inte kunde ta höet ur höbollen.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

aliiciaj
2015-05-30 19:52
#6

#5 Vad bra! Fast min kanin kan faktiskt äta ur höboll trots inga framtänder nu. Men enklast är nog att ha det så lättillgängligt som möjligt för henne :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: