Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 767 ggr
Yawwisen
2015-02-21 18:09

Hur träna elitkanin?

Hej!

Jag har en 3.5 årig kastrerad vädurskorsning som jag har haft ca ett halvår, som jag skulle behöva ha lite hjälp med träning på. Han är elitklassad i alla grenar utom längd där han är ostartad.

Han hoppar alla hinder jättefint, men när hindren blir längre och maxade (50x80)  river han dem gärna, även om jag vet att han kan hoppa långa hinder när han vill. Han oftast river sista bommen, han har väldigt mycket fart, men behöver ofta ändå ännu mer för att klara hindret. Han klarar med lätthet maxad svår, men elit är betydligt klurigare för honom. Har ni något tips på hur jag ska få honom att hoppa Högre över hindret för att klara det? Han kondition tränas mycket varje dag, så att han inte orkar och har lite muskler kan det inte vara.

Vi är även och tävlar en del, och i grundomgången river han ofta väldigt mycket och är lite osäker på banan och verkar inte lita på mig som förare, att jag inte för honom mot ett hinder det ligger ett monster bakom, men i finalen (om han kommer dit så att säga), när han har sett och "provat" banan en gång så hoppar han ofta med fart och går oftast på 3-4 fel, jämfört med grundomgången då han oftast hoppar på 6-7 fel 😛

Så, för att sammanfatta "det röriga inlägget" undrar jag hur jag ska få honom att klara mer maxade hinder, och lita mer på sig själv och på mig, då jag vet att han VERKLIGEN kan hoppa när han vill det.

*Hoppas ni fattade något*

Mvh

Yawwisen

Annons:
Yawwisen
2015-02-27 22:35
#1

.

kyrkeliden
2015-02-28 12:00
#2

Låter som om det är lite osäkerhet. En stor låda på 50*80 är ett stort hinder för vilken kanin som helst, å lägger man då till lite osäkerhet så ja, då blir deet inte lätt.

Jobba på hans självförtroende och framförallt på att han ska tycka hoppning är något roligt. Träna kanske lite lägre hemma sånt han själv känner han klarar så att han tycker det hela är roligt. Åh därifrån kan man sedan öka succesivt men utan att det blir press.

Elit är den svåraste klassen och även om man inte tycker hoppet från svårklass är särskilt stort så är det inte alla som klarar eliten lika lätt som svårklass. En del lär sig aldrig o vissa behöver en längre tid för att komma in i det. Tycker inte du ska haka upp dig på dessa stora hinder, utan istället så träna och se till att han vågar hoppa de lite mindre kombinationerna säkert istället, till att börja med.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Upp till toppen
Annons: