Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 736 ggr
uz00x
2015-02-20 21:06

Börja hoppträna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så! Eftersom (om 5 dagar) jag har haft Usopp i 2 månader med "intensiv" träning (för honom då) Där det har varit promenad i skogar/bakar/ snöland etc (självfallet tog det mig ca 2 veckor att träna honom med selen, så där försvann ju en halv månad som vi inte gjorde någon träning i det avsendet) men nu så tycker både jag och veterinär att hans andning låter bra + att han blivit mycket gladare piggare.  Det enda felet med honom är att han väger 2 kg (dvv) och har för lite muskler + för mycket fett. Tanken är väl att han nu (Vikten är ju bra, ligger ju bara där av fel anledning.) 
Men till saken, tänker att vi ska hoppträna lite för att få igång honom lite mera. han är vääldigt mat orienterad och gör det mesta för mat så som brocolli, spenat, morot.  (tänker tt det kan var bra info att ha)

Men hur ska jag börja med honom. Han går inte i sele så bra (går la mest dit han vill) kommer det vara ett problem och måste det tränas på först? eller kan jag börja med hoppningen utan den färdigheten, inga tankar på att tävla i det utan mest bara för att hålla honom i form.

Så helt enkelt borde jag hoppträna honom nu? och hur skall vi träna? Och såklart är andra tips utöver grymt välkomna!

Annons:
Smilla Kanin
2015-03-10 09:26
#1

Nu är jag absolut inte någon expert. Men såhär har jag gjort och det har funkat jättebra!

Jag har varit lite slarvig och inte tränat dem i sele ordentligt (de får gå lite hursomhelst eftersom jag först hade dem som sällskap). Så när jag bestämde mig att prova med hoppning satte jag upp kompostgaller i en lång rad, alltså en avlång hage. Så satte jag upp hinder och sedan satte jag på dem sele och koppel och sa hopp när de skulle hoppa. Jag gjorde detta 3-4 gånger och nu hoppar de hur bra som helst i sele!

Jag vet att detta kanske låter vansinnigt men detta var den enda lösningen för mig;) Men om du vill göra såhär så är det till att rekommendera att göra detta några gånger innan du tar bort kompostgallret:)

Kan även tilllägga att det är bra att ge dem morot ungefär varannangång eller ja godis:) 

Innan jag provade med detta slängde sig min hane som värsta idioten och försökte fly, men nu springer han på som om det är det bästa som finns:) Lycka till!

Nallemillan
2015-03-12 08:44
#2

Jag hade börjat med att träna han i selen, så han går dit du vill och kan stanna/få han att gå igen när du vill. Sedan hade jag börjat med hoppningen och haft kanske 4 hinder (eller en hel bana) med kanske en/två pinnar på och ställt hinderna i en rakbana. Om han springer ut ur bana så lyft upp han och flytta tillbaka honom, det tror jag är det bästa man kan göra för att få han att lära sig vart han ska gå.  :) Lycka till!

Tänk på att inte stressa honom med träningen utan ta det i hans tempo och efter hans vilja :)

Henni-Chan
2015-03-13 12:59
#3

Ett annat tips är att du kollar upp en hoppklubb i närheten av dig och därefter kollar om de har någon nybörjarkurs eller fråga om du kan få vara med någon av deras träningar 🙂

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

[Zachapacka]
2015-03-16 16:36
#4

Jag ställer alltid en matskål med något gott i vid sista hindret haha. Min hona bryr sig inte om det utan vill hoppa mer, men min hane gör allt för att få komma till maten och hoppar då jätte högt xD

Nallemillan
2015-03-20 16:16
#5

#4 hur gör du om du ska tävla och inte kan sätta godis/matskål efter hinderna/i slutet?

[Zachapacka]
2015-03-22 14:22
#6

Nä men de får ju inte alltid . Bara ibland. När det gäller tävling så tävlar jag inte alls.

Annons:
Upp till toppen
Annons: