Annons:
Etikettavel-färg-genetik
Läst 1676 ggr
kyrkeliden
2015-02-14 17:24

Varför avla?

Ja, som rubriken lyder - 

varför avlar du?,
vad är din tanke med en kull/kombination?
vad skiljer en avelskanin åt mot en som inte avlas på?
vad är det som gör att man är uppfödare?

Intresserad av att höra andras åsikter, tankar och inte bara mina egna ;)

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Annons:
RebeccaG
2015-02-14 20:00
#1

**Varför avlar du?
**_Jag är egentligen rasuppfödare, så jag avlar för att föra raser jag älskar vidare, dessa med stamtavla då.
(Hoppar gör jag med de individer som tycker det är kul.)
_
**Vad är din tanke med en kull/kombination? 
**_För det första ska de blivande föräldrarna kompletera varandras brister och jobbas mot ett gemensamt mål, dettta varierar beroende på ras, men gemensamt för alla är att det ska vara lugna och trygga individer. 
Om jag ska ta en kull så är det för att jag vill ha kullen, inte för att sälja, då jag inte räknar med detta från början. Jag skulle aldrig para 2 kaniner om jag inte var intresserad av att behålla så många avkommor som möjligt. 
_
**Vad skiljer en avelskanin åt mot en som inte avlas på?
**_Nu har ju jag inga kaniner som inte ska avlas på(tanken finns där iallafall), men den måste fylla mina kriterier(ha bra psyke, vara trevlig och kontaktsökande & hålla rasmåttet)
_
**Vad är det som gör att man är uppfödare?
**Ja, det är ju mer än att se till så kaniner gökar och får ungar😛Som uppfödare har du ett ansvar mot de djur du valt att ta till världen, även efter dem lämnat din gård.  Du som uppfödare har valt att ta djuren till världen och måste därefter se till att dem erbjuds det bästa livet själv kan erbjuda, även ifall det inte är hos dig.  T.ex.: Skulle kaninen en dag stå utan hem så är den ditt ansvar, då du valde att kaninen skulle födas.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Mickis1994
2015-02-14 20:06
#2

Svarar på frågorna lite snabbt såhär i väntan på att min syster ska bli klar så jag kan skjutsa henne. Hihi, så inte superutvecklade svar. 

Varför avlar du?

För jag vill få fram den, enligt mig, ultimata hoppkaninen (med allt vad det innebär för mig) och avla vidare på led som jag tycker om och ser potential i. Men även för att jag tycker att avel är otroligt spännande och intressant. 

Vad är din tanke med en kull/kombination? 
Grundidéen är såklart att kullen ska på ett eller annat sätt bidra till en sund och hälsosam hoppavel på det långsiktiga planet men även ett steg i rätt riktning mot mitt avelsmål. Alla kullar ska ”led mot” mina avelsmål på ett eller annat sätt helt enkelt.

Vad skiljer en avelskanin åt mot en som inte avlas på?

Ett avelsdjur för mig är mer komplett än en hoppkanin som enbart tävlas. Stammen, kroppen, frisk/hälsa/sundhet, egenskaper och kapacitet. Meriter har egentligen ingenting med aveln att göra, men meriter kan vara ett kvitto på kaninens kapacitet, om ni förstår skillnaden där. 

Vad är det som gör att man är uppfödare?

En eftertänksam avel med mål och där man dessutom utvärderar sina kullar, avelsår och avelsdjur. Det är väl det jag tycker främst skiljer en uppfödare ifrån en som tar kullar.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Mickis1994
2015-02-14 21:12
#3

Kan även lägga till att en kanin som man tror är ett bra avelsdjur kanske visar sig vara en dålig mamma, för att nämna ett exempel. Vilket kan leda till att man tar ur djuret ur avel. Men att det jag skrev ovan är liksom grundtanken om vad ett bra avelsdjur är, innan man sätter den i avel.  :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

sfut
2015-02-15 20:00
#4

Jag är en av dem som inte kalla mig uppfödare och inte har planer på att skaffa gårdsnamn men har ändå en hög med bebisar hemma just nu. Jag kan mycket om kaniner men på avel är jag nybörjare. Trots att jag har läst in mig mycket såklart så tror jag att det är något som kräver en del erfarenhet för att få känslan för det. 

Varför avlar du?

Jag avlar för min egen skull. Som sagt har jag en kull hemma nu men har ingen aning om det nånsin blir någon mer. Kullen jag har hemma nu var bara för att jag ville ha en bebis efter min hona eftersom hon är en jättefin individ.

vad är din tanke med en kull/kombination? 

Jag vill ha härliga, friska tävlingskompisar som också är sällskapliga hemmakaniner. Jag tittar nog främst på temperamentet och såklart att föräldradjuren ska vara friska.  Kaninerna i en kombination vill jag  helst inte  ska vara för olika men de får också gärna komplettera varandra.

vad skiljer en avelskanin åt mot en som inte avlas på?

Hm. En avelskanin ska ha något att tillföra aveln. Nytt genetiskt material eller särskilt goda egenskaper av någon sort. En hona måste ta bra hand om sina ungar och jag tycker också det är viktigt att en avelskanin har ett bra temperament.

vad är det som gör att man är uppfödare?

Jag ser två definitioner som jag tycker är rätt båda två.

1. Den som tar liv till världen är uppfödare. Har du sett till att en kull föds så är du uppfödare och har ansvaret att se till att ungarna får bra hem. Att vara uppfödare är ett enormt ansvar och det tar man på sig så fort man sätter liv till världen. Under den här kategorin passar jag in. Sen finns det uppfödare som inte tar ansvar men ansvaret är fortfarande deras.

2. Den som planerar långsiktigt, har avelsmål och noga utvärderar sin avel för att föra den framåt och lära sig mer.  Här går inte jag in under. Jag ser förstås gärna att mina bebisar en gång i framtiden avlas på om de håller måttet men det är ingenting jag kommer ta mig för.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Henni-Chan
2015-02-17 09:36
#5

Här kommer mina försök till vettiga svar 

😛

Varför avlar du?

Att avla är något bland det bästa jag vet och tyvärr verkar det många gånger som att man inte får uttrycka det som. Många hävdar att bara för att man tycker avel är roligt, så är man inte seriös. Det är tråkigt när folk får saker om bakfoten, för att tycka något är roligt skapar också många gånger intresse.

Det är alltid mycket känslor inblandat vid allting som hör till kullarna. Hos mig slår känslan av att hitta nykläckta bebisar av att vinna stora tävlingar! Jag lägger ner mycket tid och eftertanke kring att tänka ut specifika mål för varje kull. 

Precis som många redan nämnt så handlar avel för mig mycket om att få fram djur som jag själv tror att jag passar med och för att fortsätta mitt led. Sen är det  alltid roligt om uppfödningarna lyckas i sina nya hem, men det är inte huvudtanken jag har.

Vad är din tanke med en kull/kombination? 

Det finns många faktorer som jag har i åtanke när jag lägger upp mina kullar. Det primära är att ge kaninen de rätta fysiska förutsättningarna till ett långt och hälsosamt liv. Då gör jag efterforskningar på släktskapet mellan föräldradjuren och ser efter om det finns kända bakomliggande defekter som t.ex. bettfel (men finns många fler defekter att ha i åtanke) men det är också viktigt för mig att se till att kaninen får lika bra förutsättningar vad gällande mentaliteten. Att avla på  föräldradjur som har eller har tendens till aggressivitet är inte heller något
som jag vill avla på. 

Att åka på tävling med sin kanin och plocka en mängd pinnar och resultat är bland det bästa jag vet och som uppfödare finns inget roligare än att få höra hur duktiga bebisarna är med sina nya ägare. Men man tävlar inte lika ofta som kaninen är hemma och därför lägger jag stor vikt på att få fram kaniner som först och främst ska fungera som kompisar i hemmet.

Jag försöker alltså kombinera hoppkaninens och sällskapskaninens mentaliteter för att få fram kaniner som lämpar sig till båda delarna samtidigt. 

Även om jag har specifika mål som jag använder mig av när jag avlar så är magkänslan något som jag litar till 100% på! Finns inte den när jag planerar en kull spelar det ingen roll om föräldrarna är great champions, SM-vinnare osv.

Vad skiljer en avelskanin åt mot en som inte avlas på?

Det finns många faktorer att ha i åtanke när man ska välja ut avelsdjur och det kan skilja sig mycket beroende på individen. Ingen av mina avelshonor liknar varandra speciellt mycket men det som de har gemensamt och som jag värdesätter extremt mycket är hur hon är mot sina ungar och hur väl hon uppfostrar de. Om en hona inte tar hand om sin kull tar jag henne ur avel.

Föräldradjuren som används i aveln väljs noga ut och är sunda och friska djur med bra temperament. Eftersom jag avlar fram blivande kompisar tycker jag att det är viktigt att välja ut de bästa egenskaperna hos föräldrarna som sedan ska nedärvas till avkomman. Utöver temperamentet så finns mycket tänkt på hur kropparna och
teckningarna ska nedärvas och även detta är något som föräldradjuren väljs efter.

Utöver att kontrollera (så gott man kan) att det tänka föräldradjuret är friskt, tycker jag att det viktigt att tänka att alla har rätt till en chans. Men det menar jag att om det skulle hända en olycka t.ex. honan får en dödfödd kull eller att kullen dör, är hon värd ytterligare en chans. Kaninerna är precis som vi människor individer som påverkas av sin omgivning/situationen. Det kan hända mycket runt omkring de som gör att det kanske går tokigt just den gången.

Vad är det som gör att man är uppfödare?

Vem som helst kan egentligen vara uppfödare. Egentligen säger ju ordet rakt av att du ser till att ett djur kommer till världen och det säger ju att bara du får bebisar är du uppfödare. Däremot skulle jag snarare säga att för att kunna TA rollen som
uppfödare är svårare. 

Jag tycker att när man kan kalla sig uppfödare är när man med eftertanke föder upp. Att man har olika mål beroende på vilken typ av förbund och sätt man tävlar, är självklart. En person som avlar på en ras som har en specifik standard eller en person som avlar för hoppning, har jag svårt att tro att de skulle ha samma typ av målsättningar. 

Målsättningar kan med andra ord se olika ut och en stor del av hur de ser ut beror nog på hur man är som individ. En del vill ha så lite besläktade led som möjligt, andra vill ha roliga färger och en del vill ha championkaniner rakt av.

Generellt sätt är en uppfödare (oavsett djurslag) en person som lägger ner mycket tid på att planera kombinationer och hitta syftet i just den kombinationen. Det är också en person som sedan ser till att kullen får en bra start i livet som senare ska hitta ett bra hem och som försöker förmedla till det nya hemmet hur de ska ta hand om kaninen på ett så bra sätt som möjligt.

Kontakt är också en viktig del i uppfödarens roll anser jag. Det är viktigt att förmedla till köparna att du finns tillgänglig för frågor eller när de bara vill höra av sig. Informationsutbyte tycker jag kanske är den tyngsta delen i uppfödarens roll!

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

kyrkeliden
2015-05-30 19:08
#6

putt

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Annons:
Evelina!
2015-05-31 20:35
#7

Nu har jag aldrig fött upp kaniner (än), men har tänkt lite i de banorna och så här resonerar jag när det gäller avel.

varför avlar du?

Helt och hållet för min egen skull, tycker avel är lite skräckblandad förtjusning - å ena sidan är man jättelycklig för att förhoppningsvis hjälpa till att föra vidare fina gener, men å andra sidan är jag livrädd att något skulle gå fel. Så det är med blandade känslor jag kliver ner i avelsträsket, mer eller mindre ofrivilligt den här gången då två av mina honor blivit tjuvparade.

vad är din tanke med en kull/kombination? 

När jag själv får välja avelsdjur (och det inte blir som ovan) tänker jag att jag vill få fram lättsamma kaniner som funkar både hemma och på banan. Beteende och fysisk sundhet är a och o, en ultimat hoppkanin är för mig frisk och snäll, även om meriter inte är något som helst fel. Det är hemma kaninen är för det mesta, och då är det där den i huvudsak ska passa in. Sedan är mitt stora mål att få fram kaniner som vem som helst kan föra, de behöver inte bli elitklassade på elva starter, men det ska vara enkelt och framförallt ROLIGT att föra dem!

vad skiljer en avelskanin åt mot en som inte avlas på?

En avelskanin har flera positiva egenskaper som nedärvs till avkomman! Det spelar ingen roll hur fin och duktig en kanin är om den inte nedärver det till sin avkomma. Det vet man såklart inte innan, men till exempel en kanin som gett aggressiva eller svårhanterade ungar en gång (för att ta ett enkelt exempel) hör inte hemma i och bör tas ur vidare avel, åtminstone bör man utvärdera kaninens partners roll i nästa kull.

vad är det som gör att man är uppfödare?

Det är det faktum att man sätter liv till världen. Det innebär ett stort ansvar och jag tycker att varje seriös uppfödare ska tänka igenom sina kullplaner både en, två och tre gånger innan man parar och att man noga utvärderar kullen som kommit innan man låter föräldrarna gå i avel igen.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Upp till toppen
Annons: