Annons:
Etikettavel-färg-genetik
Läst 807 ggr
Evelina!
2/11/15, 4:58 PM

Max factor och hur det nedärvs?

Mot bakgrund av detta https://www.facebook.com/engenskaniner/posts/915848438445057 undrar jag lite om max factor-genen. Bör man ta alla djur som är släkt med Blålagunens Helvi OCH Engens Gt Ch Shadrin eller BARA EN av dessa ur avel? Har en kanin vars farfar är Engens Gt Ch Shadrin och som jag gärna vill ta en kull på, dock inte om risken finns (ja den finns ju alltid, men undrar om min hona är bärare av genen mtp släktskapet mellan henne och Engens Gt Ch Shadrin) att det blir max factor-ungar i kullen. Hanens linjer är felfria såvitt jag förstår. Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
kyrkeliden
2/11/15, 8:57 PM
#1

Max Factor nedärvs som många sjukdomar autosomalt recessivt. Det vill säga: för att en kanin ska få max factor måste den få en sjukdomsgen från vardera förälder, och båda föräldrarna är därför lika mycket "boven i dramat".

Till den kaninen du nämner är Adde, Engens Gt CH Shardrin farfar om jag minns rätt? Så, vem är den skyldiga mellan Helvi och Adde?

Svaret: vi vet inte!
Åh utifrån det skulle jag inte riskera att använda någon av de.

Dessutom ska nämnas att folk direkt anklagat Helvi i detta läget, mest för att? renrasig? eller för att det är jobbigt när en kanin som Adde som man vill använda i aveln blir svartlistad?

Som gammal kafare finns det en ganska klar bild i att mycket "skit", dvs. sjukdomar ligger hos dvärgraserna, dvv, hermelin framförallt. Detta då det är populära raser och man har därför aldrig från början varit noga med vilka som gått i avel - vilket idag skapar problem. 

Min åsikt:
Skulle inte avla med kanin med Adde i släkten. Max Factor är fruktansvärt och vi vill inte ha in detta i våra hopplinjer, eller jag vill inte iaf! Bättre att idag utesluta en kanin, istället för att vi om 10år har den kaninen i 100tals hoppkaniner och problemet då också har blivit så mycket mer utbrett tills vi inte kan säga vem som är skyldig. Känns det igen med dagens bettfelsdebatt?

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Zofie
2/11/15, 9:13 PM
#2

Precis som skrev på kif så är det ju inte bara kaninerna på hanens sida om är skyldiga.

På honans sida finns e. Khaos Baron Gruff u. Kivis S Ch Pulu Maraya

Då Max Factor är recessivt så är ju även någon av ovanstående kaniner bärare av denna defekt. Så man bör även undvika att avla på ovanstående, liksom Helvi och Shadrin.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Upp till toppen
Annons: