Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 668 ggr
uz00x
2015-01-04 17:15

Träna att gå i sele?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hmm…Hur gör man nu tro? Idag är andra dagen min kanin har fått gå i sele utomhus, det har gått jättebra, med en nackdel. Det är att han springer gärna, men då skall det vara på hans "terms" Man får inte gå bredvid honom, då ökar han takten, man skall liksom ligga bakom. Vill man gå ett annat hål stanar han bara upp och väntar tills han får gå dit han vill😕Jag har testad det enda kneppet jag känner till vilket är att hålla kopplet rakt så han inte kan hoppa framåt, förbi mig, och att sedan när man vill gå ett hål, hålla det sträckt så det drar lite i honom åt det hållet han skall gå, men om jag sträcker för att han inte skall sticka ifrån mig så hoppar han som om han kan hopa vart han vill utan problem. Sedan försöker man svänga honom åt ett annat håll så sätter han sig ner och helt enkelt väntar på att man släpper lite på kopplet och springer sedan åt det hållet han planerat :/ Ideer på hur man kan hjälpa honom förstå vad jag är ute efter? xd

Annons:
Evelina!
2015-01-04 17:57
#1

Jag brukar sätta kaninen i den riktning jag vill att den ska gå och sedan ge "kommando" för att gå framåt (t ex med en liten, liten puff i baken med handen). Vill kaninen åt ett annat håll lyfter jag upp den och sätter ner den i den position jag vill att den ska röra sig framåt i, alternativt att jag styr kaninen med händerna. Detta gör man enklast genom att hålla i kaninen med båda händerna och lätta på fasthållandet när kaninen rör sig i önskvärd riktning.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

uz00x
2015-01-04 18:16
#2

Okej! :D Hur lång tid brukar det ta på ett ca inan de kan gå i sele utan problem för dig? :)

och sedan, hur ofta och hur länge tränar du med dem? :)

PrinzeZz
2015-01-04 18:45
#3

Kaninen "ska" alltid vara framför dig, så att han ökar tempot när du kommer närmre är bra, det kommer bli enklare att reglera hans tempo senare.

Att han inte förstår att du vill svänga beror på att han är helt otränad, han har ju bara gått i sele två gånger. spänn (inte dra) kolet åt det hållet du vill att kaninen ska gå, sedan hjälper du till med handen, putta honom lite lätt i rätt riktning och beröm när han gör rätt.

Det kommer bli rätt senare, men än sålänge förstår han ju inte vad du vill.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

uz00x
2015-01-04 18:51
#4

Jaha, det viste jag faktiskt inte, har fått för mig att de skall gå bredvid en :) 

Men okej, jo jag menar inte att jag faktiskt drar i kopplet, utan spänner det bara  :)

Men det skall jag absolut göra, men hur länge borde varje pass vara och hur ofta borde jag ha pass med honom där vi tränar på det hela? :)

Upp till toppen
Annons: