Annons:
Etikettträning-tips-råd
Läst 471 ggr
uz00x
2014-12-28 21:49

Börja träna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

fick hem en vanvårdad kanin här om dagen med trycksår på benen. Snart skal han, Lakhi, som han heter, lära sig gå i sele och jag skall börja bygga hans muskler lite mer, tanken är väl att han i framtiden skall börja med hoppning, men först vill jag skapa en bättre relation mellan oss och få upp hans grundmuskler. Hur kan jag göra detta? Vill inte utsätta honom för något jobbigt ännu då han har sina trycksår, men hur tycker ni man kan börja med hans träning? Han är 3 år gammal och precis börjat äta hö (levt på musli innan) oroa er inte, tänder osv skall kollas.

han har dock lite svårt med andningen och kan snarka när han tvättar sig och vislla när han är stressad.

Annons:
PrinzeZz
2014-12-29 03:30
#1

En sådan kanin skulle jag inte träna alls förrens han fått igång kroppen till 100%.

Bor han inne skulle jag släppa honom lös ett par timmar om dygnet, så får han styra själv hur mycket han orkar. När han väl är frisk så kör på, men ta det lugnt, äldre kaniner behöver oftast lite mer tid än yngre, både för kroppens och psykets skull.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

uz00x
2014-12-29 12:24
#2

Jag menar inte någon hårdare träning, menar bara för att börja bygga hans mukler lite lätt, han har nästan inga, han springer just nu fritt i vårt badrum och han älskar att springa runt och runt och har massa energi :) undrar mest vad för träning kan passa på honom för att börja? :)

PrinzeZz
2014-12-29 14:09
#3

#2 det beror på vad du menar med att träna, som sagt skulle jag inte träna kaninen alls förrns kroppen är igång och kaninen själv byggt upp en grundkondition. Prova Klicker eller Target? det är ju mest psykisk träning samtidigt som du bondar med honom.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

uz00x
2014-12-29 14:22
#4

okej, vet du vart jag kan läsa om det? :) inte så duktig med kaniner då han är min första? :)

PrinzeZz
2014-12-29 15:27
#5

#4 ingen aning, prova kaninmagazinet, kan tänka mig att dem har någon artikel om klicker i alla fall, targeting är vanligt på hundar men är ju samma grej på kaniner. Leta lite på google så hittar du nog

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

uz00x
2014-12-29 16:49
#6

gjorde det och började med honom lite lätt idag! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: