Annons:
Etikettallmänt
Läst 617 ggr
RebeccaG
2014-12-11 20:53

SKHRF informerar: Burar på tävling

------ KOPIERAT FRÅN SKHRFs FACEBOOK ------

Hej allihopa,
Vi har återigen varit i kontakt med Jordbruksverket för att få svar på de frågor vi haft. Vi kan nu meddela att vi framöver kommer kunna ha kaninerna i sina transportburar under tävling som vi haft förut!

Klubbarna kommer under kvällen få mer information om vad som gäller och vad som skett. Men som det är just nu har vi tillåtelse att hålla kaninerna i transport under tävling. 

Vi vill dock fortfarande göra er uppmärksamma på förbundets regler kring transportbur på tävling samt att under transport gäller de måttangivelser som står i lagen. Att lagen följs vid transport till och från tävling är varje enskild medlems ansvar och inget som varken klubbar eller förbundet ansvarar för. Förbundet kommer även se över sina regler som berörs i denna fråga. 

Men, nu gläds vi åt detta för stunden alla medlemmar!

-----------------------------------------------------------------

Med andra ord: Under tävlingar inom SKHRF får man nu lov att använda sina "vanliga" transportburar, jbvs regler gäller endast under transport av kanin, t.ex. till & från tävling.

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

Annons:
Zofie
2014-12-12 10:51
#1

Så, då gäller dessa mått för transportburar? http://kaninmagazinet.se/2012/july/ej-fardig-transportladatransportbur.html

Kaniner upp till 2,5 kg: 1000cm2/djur och lägsta höjd 24cm
Kaniner över 2,5 kg: 2500cm2/djur och lägsta höjd 24 cm

Undrar mest då min donna jag har här hemma väger 2,6 kg :P

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Evelina!
2014-12-12 18:43
#2

#1 Under transport kräver din kanin en bur på minst 2500kvcm precis som du skriver, MEN under tävling har förbundet fått dispens att använda sig utav motsvarande en Atlas 20 till en kanin i den storlek du talar om. Så, kort sagt, Atlas 40 till/från tävlingen; Atlas 20 under själva tävlingen om jag tolkat det rätt.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Zofie
2014-12-13 21:46
#3

#2

Kanoners :)

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Simslish
2014-12-15 17:28
#4

Så man får inte ha Atlas 10 storlek?

Evelina!
2014-12-15 19:18
#5

#4 Bara om du har en kanin som väger under 2,5 kg.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Upp till toppen
Annons: