Annons:
Etikettavel-färg-genetik
Läst 606 ggr
Evelina!
11/30/14, 2:26 PM

Obesläktat i hoppaveln - vilken ras?

Sitter här och funderar på vilka rasrena kaniner som skulle kunna gå att användas i hoppaveln för att få fram en bredare avelsbas. Inget arbete som jag tänker bedriva själv, men vill höra med er andra vilka raser ni rekommenderar till detta ändamål. Min egen erfarenhet säger mig att dvärgväduren och den lilla rexen är bra till detta, men vad säger ni andra? Holländare, sachsengold? Satin är en ras som jag funderar på, hurdana är de till sättet?

Tacksam för svar!

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Annons:
Mickis1994
11/30/14, 3:56 PM
#1

Lilla Tysk vädur, dvärgvädur, belgisk hare, engelsk scheck, tan, rex , holländare, hermelin, sachsengold och dvärghare är dom raser jag har i mina eller som jag vet andra har i sina. Så ja, tror det hänger mer på att hitta en renrasig med lite fart i än själva rasen i sig. Kanske inte för stor och klumpig såklart.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

PrinzeZz
11/30/14, 6:30 PM
#2

Jag skulle lätt satsa på samma korsning jag redan har, nämligen Lilla Tysk + Dvv.

Men då ska det givetvis vara från rätt djur. Pigga, alerta kaniner med ett will to please typ.

Första generationen blir ju något kraftigare, men har dem rätt lynne är det inga problem, för andra generationen blir ju roligare i typen. 

Personligen skulle jag inte använda mig av mindre raser än större dvv då jag tycker att det är enklare att avla ner storleken än att avla upp den.

Min lilla tysk + dvv hona på hoppbanan.
https://www.youtube.com/watch?v=vz0SpmG6U2A

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Upp till toppen
Annons: