Annons:
Etikettallmänt
Läst 1467 ggr
[vdotrota]
10/16/14, 11:46 AM

Mentalitet på era tävlingskaniner?

Har ni någon gång haft problem med kaniner som mentalt inte klarar av en tävlingssituation? Blir stressade eller av annan anledning inte fungerar och trivs som tävlingskanin?

Här hemma har vi tre kaniner, och det är dotterns jag har i åtanke när jag undrar detta. Hon är i grunden en väldigt trevlig och smart kanin. Snäll på alla sätt och vis. Men hon blir lätt skrämd och stressad, för saker hon inte utsätts för kontinuerligt. Jag märker tydligt hur Rosa, som hon heter, behöver mycket mer tid på sig jämfört med våra andra två långöron i precis allt. För att hon ska hålla sig stabil och trevlig i psyket behöver hon samma rutiner och mönster dagligen. När hon får det är hon jättetrevlig och härlig! Men det krävs väldigt lite av ovana situationer för att stressen ska märkas på henne och den sitter i under flera dagar, ibland någon vecka. Nu har dottern snart kommit upp i den åldern att hon får börja tävla, men jag funderar på om det är sunt mot Rosa att flänga på tävlingar.

Då jag aldrig tävlat med kaniner (är även ny på kaninhoppning), så har jag ingen erfarenhet av hur det är att ta med sig kaniner på tävling. Däremot har jag under tonåren sprungit massor på hundtävlingar och även tävlat hund själv. Där har man hört och sett och upplevt mer än en gång om hundar som inte riktigt pallar med miljön och allt runtikring tävlingarna. Är det likadant för kaniner?

Annons:
Mickis1994
10/16/14, 2:00 PM
#1

En del tar tävlingarna med ro från första gången och andra behöver lite rutin. Det är få kaniner som tävlar regelbundet som inte finner ro på tävlingen. Men sedan finns ju såklart kaniner som är stressade när de just hoppar men inte utanför banan. Man får helt enkelt öva och öva. Jag har just nu en kanin som blir lätt stressad, men jag tror om vi får in rutinen och lär känna varandra även på banan så kommer det går bra. Förr eller senare lär hon ju slappna av ;) Jag kommer inte ge mig i första taget. 

Men så stressad att det inte går att tävla? (Alltså när de är vuxna och fått rutin) Nej ytterst ovanligt. 

Men rutin, övning och tålamod så ska det nog gå kanon!

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

[vdotrota]
10/17/14, 7:59 AM
#2

Tack för svaret :) Tålamod har vi i mängder. Då hon lever i koloni (hon trivs ej ensam, ska tilläggas) nu så kommer dock de övriga kaninerna bli påverkade om hon stressar upp länge/ofta, efter en händelse. Vi får helt enkelt prova, och påverkas hon samt de övriga kaninerna av hennes stresspåslag får vi helt enkelt tänka om :)

Mickis1994
10/17/14, 11:59 AM
#3

Jag har två kaniner som bor tillsammans. Ibland tävlar båda, ibland ena, ibland är ena borta en helg. Men det går bra! :) Vet flera som har sina hoppkaniner tillsammans i par eller koloni. 👍

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Zabbio
10/18/14, 12:54 PM
#4

#2 Hur många är det i kolonin? Kan de åka iväg tillsammans i en stor transportbur? :)

Om de delar upplevelsen och åkturen kan det stärka banden mellan dem och hindra oroligheter när de kommer hem.  Men är det fler än 2-3 stycken så är det kanske inte så lämpligt att ha dem ihop under resan heller.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[vdotrota]
10/18/14, 12:58 PM
#5

Det är tre stycken :) och de övriga två klarar av hennes stresspåslag väldigt bra så länge hon inte ballar ur helt/ofta. Åka tillsammans i transport buren var en bra ide. Speciellt hanen har en lugnande inverkan på Rosa. Får man ha dom i samma transportbur på tävling?

svartkanin
10/18/14, 4:08 PM
#6

Alla kaniner är olika individer, men kaniner framavlade för hoppning har en tendens att stressa upp sig grymt lätt har jag fått en uppfattning om.
Har en dam hemma (från hoppavel) som var helt psykad i skallen under ett år. Men  med mycket tävlingsrutin har hon lugnat sig jättemycket :) Ha tålamod och ge inte upp!

Ska tillägga att man inte får transportera fler är en kanin i samma transportbur till/från en tävlingsplats. Det står i reglementet paragraf 15.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Annons:
Zabbio
10/18/14, 6:49 PM
#7

#6 Står det varför man inte får det? (eller vet du varför)

Tekniskt sett kan man väl kringå den regeln genom att stanna en bit ifrån och lasta om. Om man nu vill ha dem i samma transportbur för kaninernas skull, vill säga, och det inte finns en riktigt bra anledning till att två kaniner som  bor ihop inte får ha tryggheten av varandra under transport.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kyrkeliden
10/18/14, 8:21 PM
#8

Den regeln kom till då folk pressade in fler kaniner genom att sätta fler i en transport för att få med fler till tävlingen. Tråkigt, men stant.

I en komposthage får man ha två tillsammans så vill man ha det på tävlingsplats, och det är tillåtet att ha dem i kompostgaller på tävlingsplatsen är ju det en variant.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Zabbio
10/18/14, 8:40 PM
#9

#8 Trist att det ska behövas…  Borde ju gå att göra nåt undantag för kaniner som normalt sett bor ihop, men förstår att det är lättare sagt än gjort.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

svartkanin
10/18/14, 10:23 PM
#10

#9 Dels kan det bli bråk om 2 stressade kaniner sitter ihop på en liten yta. Kaniner som fungerar ihop hemma kan under stress bete sig annorlunda.

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

sfut
10/18/14, 11:14 PM
#11

#10 men å andra sidan kan två kaniner som är vana att ha varandra bli ännu mer stressade av att vara ensamma på främmande ställe. Mina blir till exempel mycket bättre vänner hopklämda i en transport borta än de är hemma där de har massor av plats. Självklart får man ju hålla uppsikt över sina kaniner så att de inte börjar bråka.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Zabbio
10/18/14, 11:43 PM
#12

#10 Man använder ofta tricket att ha två okända kaniner i en transportbur under en resa ihop, för att de ska ty sig till varandra. De söker trygghet hos varann och har inte tid att bråka.
När jag transporterat honor ihop, både som är vana vid varandra och helt okända, har de suttit i buren tätt ihop, ofta putsande varandra.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

svartkanin
10/19/14, 1:01 AM
#13

#11 så kan det mkt väl vara, men regeln finns. Mitt tips är att träna på att vara i transportburen lite då och då. Det behöver inte vara så länge utan varje vistelse i transportburen ger ett träningstillfälle att stressa av :) #12 Jag skulle aldrig sätta ihop 2 st okända kaniner i samma bur, orka ha blodiga kaniner om det inte fungerar…

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Annons:
Zabbio
10/19/14, 1:18 AM
#14

#13 Ingen tvingar dig ;) Men det är ett välbeprövat sätt att vänja dem vid varandra, och det funkar oftast. När det  inte funkar är det inte pga slagsmål i buren, utan pga att de inte kommer överens när de kommer ut ur transportburen trots att de satt  fint i den.
(sen självklart när man använder buren i det syftet så har man koll på dem på ett annat sätt än när man ska transportera dem från A till B)

I detta fallet är det ju inte för att de inte kan åka ensamma, utan för att de kanske mår bättre av att åka tillsammans.
När/om jag ska köra till tävling med mer än en får jag nog bygga e dubbel-bur med bara nät emellan facken. Så kan de ha sällskap av varandra.
Eller räknas det också som en bur?

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

svartkanin
10/19/14, 11:27 AM
#15

#14 Den bästa lösningen är väl egentligen om man tränar bort stressen att åka transport. Men det går som du säger att bygga transportbur med fack. Vet några som har sånna :) (Enligt paragraf 15 ska varje kanin ha ett fack på minst 1000 kvcm)

Hälsningar Linnea
www.svartkanin.blogg.se

Zabbio
10/19/14, 7:45 PM
#16

#15  Som jag försöker säga - även om kaninen inte  blir stressad av transport kan den uppleva det bättre att ha kompis med sig. Det finns ju en mellanskala mellan inte stressad och 100% lycklig. Förstår du vart jag vill komma? :) 
Speciellt om den bor ihop med en annan kanin och man slipper hela grejen med att återförena dem efteråt, oavsett hur den tycker om transport.

Jag förstår regeln, speciellt om folk missbrukat den, men menar bara på att det kan finnas undantag där kaninerna mår bättre a att resa ihop.

1000 kvadratcentimeter.. det är väl typ 40x25 cm? På tok för litet för mina. ;) Funkar kanske till dvärgkaniner.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

kyrkeliden
10/20/14, 10:51 AM
#17

Vill man ha någon regel ändrad så är det fritt fram att skicka in en motion till stämman.

//Sandra Magnusson, Kyrkeliden's Hoppkaniner
sajtvärd på kaninhoppning iFokus

Zabbio
10/20/14, 4:03 PM
#18

Har inte påstått att den behöver ändras - vet om sagt inte hur man kan formulera om den så att det inte blir missbrukat.Men jag blev nyfiken när jag hörde om den eftersom det kändes mig främmande att den skulle behövas. Tänkte att folk har väl lite sunt förnuft också.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: